Linux pro server

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Úterý Únor 1 01:45:38 CET 2005

On Mon, Jan 31, 2005 at 09:57:32PM +0100, Karel Zak wrote:

> Ale zakaznici chteji Kerberos (a treba LDAP) :-) To neni jen nejake
> okouzleni nejakeho jedince nejakym softwarem. Kazdy z balicku je pro
> distributora nakladem nad kterym nutne musi uvazovat a vetsinou se nad
> tim co (ne)mit v distribuci mezi vyvojari distribuce debatuje.
> Pochopitelne vzdy budou balicky v temer kazde distribuci kompromisem
> mezi moznym a chtenym a rada uzivatelu najde balicky, ktere v distribuci
> nejsou nebo tam jsou v pro ne nevyhovujici podobe. To je take duvod proc
> je zde prostor pro ruzne alternativni repositories (dag, livna, ...)
> [...]

Tady nejde ani tak o Kerberos, ale spíš o čím dál zamotanější klubko
závislostí. Uvedu příklad ze SuSE, u Red Hatu by určitě nebyl problém
najít podobné. Protože nemám rád předvařené firewally, jsem zvyklý si
napsat vlastní skript a automaticky odinstalovávám SuSEfirewall2. Asi
tak tři verze zpátky na to stačilo odinstalovat dva balíčky: kromě
SuSEfirewall2 to byl už jen (celkem pochopitelně) yast2-firewall, tedy
rozhraní k němu. Ve verzích 9.0 a 9.1 už bylo potřeba odinstalovat kvůli
závislostem i pár dalších modulů YaSTu, kterými si nastavovaly síťové
služby. Ne snad proto, že by bez SuSEfirewall2 nemohly existovat, ale
proto, že mimo jiné v jeho konfiguraci povolily přístup na ten port.
Proč nefungují tak, že když tam SuSEfirewall2 není, neudělají nic, to je
ve hvězdách. No a ve verzi 9.2 už mi na SuSEfirewall2 závisí kromě
yast2-firewall ještě dalších dvanáct (!) balíčků včetně yast2-network a
yast2-printer.

Takže problém není v tom, jestli v distribuci bude Kerberos nebo ne.
Jde o to, jestli je skutečně nutné, aby na něm záviselo všechno to, co
na něm závisí. Problém je v tom, že v současných mainstreamových
distribucích jsou závislosti tak přebujelé, že nad tím někdy zůstává
rozum stát. Pokud má "minimální instalace" na disku přes 300 MB, je něco
v nepořádku. Když jsem si poprvé instaloval Linux, měl můj disk 340 MB a
z toho na Linux připadlo asi 100 MB.

							  Michal Kubeček