Skutecne hardwarovy RAID

Marcel Kolaja mkolaja na chello.cz
Úterý Únor 1 21:39:16 CET 2005

On Tue, Feb 01, 2005 at 05:13:04PM +0100, Jan Kasprzak wrote:

> Zdenek Svarc wrote:
> : existuje stroprocentne hw radic pro RAID (0,1,5) podporovany Linuxem? Jinymi
> : slovy, když si nadefinuju v RAID BIOSu svazky, kernel mi je rozpozna jako
> : svazky a ne jako jednotlive disky, jak tomu byva o vetsiny
> : radoby-radid-radicu? Viz.

Mám dobrou zkušenost s 3ware 8506-8. Běžíme na tom RAID 0, RAID 1, RAID
5 i samostatné disky. Součástí dodávky jsou nástroje pro práci s řadičem.
Při problému umí poslat e-mail. Umí asi všechno, co člověk potřebuje, když
chce člověk provozovat diskové pole. Snad jediné, co mi vadí, je, že ty
nástroje nejsou v distribuci. Předpokládám, že nejsou ani Free Software.
:-(

Naopak špatnou zkušenost mám s jedním modelem Adaptecu, který způsoboval
při větší zátěži velké problémy (zkoušeli jsme různá jádra). Kdybyste
potřeboval vědět, který model to přesně byl, mohu to najít.

> Muzete pouzivat SMART (i kdyz s 3ware taky, ale to je vyjimka), takze
> muzete disky monitorovat standardne. Vetsina ostatnich HW RAID radicu

Ty umíš pracovat se SMARTem na SATA discích?

> Vam pres jadro neni schopna rict, ze je neco spatne. V lepsim pripade
> zacne pole piskat nekde v serverovne nebo muzete videt vypadek v nejakem
> grafickem monitorovacim softwaru (ktery ale nemuzete mit pusteny vzdalene
> nebo ve vice instancich).

Pískání v serverovně je samozřejmě k ničemu, ale nestačí když pošle e-mail
a navíc to můžu vidět v nějakém monitorovacím softwaru? Koneckonců, abych
měl všechno pohromadě, může mi to monitorovat třeba Nagios, ne?

> 	HW RAID fakt nechcete.

No já nevím. Samozřejmě dávám přednost SW RAIDu před HW RAIDem, pokud tomu
HW RAIDu něco chybí -- např. neumí mi dát na vědomí, že se něco špatného
děje (o ala HW RAIDech, neboli SW RAIDech s HW akcelerací, jak tomu
v práci říkáme, se radši ani nebavím :-)). Ale třeba v případě toho
zmiňovaného 3ware řadiče bych to neviděl tak černobíle. Každý způsob má
své výhody a nevýhody:

SW RAID
+ vyšší výkon
- zatěžuje systém

HW RAID
+ HW implementace je přecejen více bezúdržbová než ta SW
- když mi odejde řadič, tak musím sehnat ten stejný
- obslužné nástroje někde na nějakém CD, co dostanu s řadičem, fuj!

Nicméně skutečně kvalitního řadiče se přikláním spíš k tomu HW RAIDu.

BTW Když už ses tak rozepsal o tom RAIDu 5, já osobně jsem se linuxový SW
RAID 5 vždycky bál nasadit (už nevím proč, ale nějak jsem v to neměl
důvěru). Běháš SW RAID 5 na 2.4 nebo na 2.6?

> -Y.

S pozdravem

Marcel Kolaja                                  http://sinon.homelinux.org/
Debian GNU/Linux Power User                         http://www.debian.org/
"MS is a lot better at making money than it is at making good operating
systems."       -- Linus Torvalds