OT: Re: Doporucte system zalohovani

Petr Baum pb-luv na baum.com.au
Úterý Únor 15 22:16:39 CET 2005

On Tuesday 15 February 2005 23:47, Milan Jurik wrote:

Preji prijemny den,

> 1) disk neni archivacni medium. Uz jen proto, ze v jedne krabici je jak
> nosic zaznamu, tak cteci mechanika.

Mohl byste vysvětlit, jak to myslíte? IMHO pokud jsou oba systémy napevno
zabudované v jedné uzavřené schránce může to dlouhodobé spolehlivosti jen
prospět. Jinak se ovšem ani mně nezdá že by byl disk se svou konstrukcí,
zaměřenou především na rychlost, ideální jako archivační medium. Asi by se
mělo počítat s tím, že se data musí každých několik (málo?) let přesunout na
novou generaci disků.

> 2) magneticke pasky jsou tu s nami opravdu desitky let, pro archivaci
> nemaji skutecnou alternativu

Moje osobní zkušenosti s páskami několika systémů v několika různých firmách
průběhu posledních patnácti let nejsou vůbec pozitivní. Ve všech případech se
praktická spolehlivost ukázala problematická. Buď část záznamu na pásce bylo
nečitelné nebo se ukázalo že kontrolní zálohovací program nedělá to, co se od
něj očekávalo a protože se pásky obvykle k ničemu nepoužívají dokud nedojde k
maléru, není v praxi samozřejmé, že se na to přijde včas.

Velká nevýhoda pásky je, že se data nedají použít přímo z nosiče, musejí se
napřed někam okopírovat. V důsledku toho není úplně jednoduché stav dat
vyzkoušet jejich praktickým použitím a nesetkal jsem se s tím, že by to někdo
v praxi systematicky dělal.

Předpokládám že situace bude lepší ve větším podniku, kde je možné zařídit,
aby se archivní pásky pravidelně převíjely a kde se zálohy dělají důsledně
podle doporučeného programu. V menším podniku, kde to nelze jednoznačně
zajistit vytvářejí pásky svou dobrou pověstí spíš falešný pocit jistoty.

Souhlas. Magnetoopticke disky se opravdu zdají být zatím nejlepší technologií,
ale vypadá to, že už nemají perspektivu. Navíc kapacita existujících typů už
dnes většinou nestačí. Škoda.

> opticka media s rostouci hustotou zaznamu bohuzel prudce ztraceji na
> zivostnosti a navic kvalita substratu upada

Zprávy o  nespolehlivosti CD přicházají opakovaně z různých stran, sám mám
také nějaké špatné zkušenosti. Jejich použití pro archivaci se zdá víc než
problematické.

Nemám zatím žádné informace jak je to s DVD ale není žádný důvod, proč by měla
být dlouhodobá spolehlivost vyšší, než u CD. Tedy - nic moc.

Celkem pesimistický přehled ...

Nakonec vychází v současné době USB pevný disk pro archivaci asi nejlépe. I
když se na jeho spolehlivost nelze úplně spolehnout.

Petr

--
<pb-luv na baum.com.au>

Petr Baum, P.O.Box 2364, Rowville 3178