technicky dotaz na GPL kicenci - ako to teda je

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek PaJaSoft na FoNet.Cz
Středa Únor 23 09:10:08 CET 2005

Michal Rybárik <mailto:michal na rybarik.sk> wrote:
> Inu... GPL nie je rakovina, a free neznamena zadarmo. Na nieco mate
> narok, na nieco nie.

	S vašim výkladem vesmes souhlasím, až na jednu drobnost... Je sice
pravda, že ten kdo se primárně proti GNU GPL provinil je Realtec, o tom není
sporu, ale pokud si to zařízení koupím, tak tu distribuci pro mne udělal
výrobce, resp. prodejce, v krátkosti zřejmě subjekt na území ČR, zde
registrovaný a tedy podléhající ČESKÉ jurisdikci... Tím chci pouze naznačit,
že to, že primárně mají máslo na hlavě Taiwanci mne vůbec ale vůbec
nezajímá, problém mají všichni vendoří, kteří to od nich kupují a já mám
právo vyžadovat věci, které dle licence právo vyžadovat mám po tom, kdo MNĚ
dodal to zařízení, protože ten pro mne provedl distribuci, jak ji nabyl on,
je IMHO v tomto okamžiku zcela irelevantní (a že sám není schopen dostát
závazkům vůdči mne je jeho problém a problém jeho vztahu s jeho
dodavatelem)...

	Bohužel zaznamenal jsem právní výklad(y), že GNU GPL je na území
tohoto státu neplatná, protože odporuje určitým bodům Občanského zákoníku a
Zákonu na ochranu spotřebitele,... - již jsem ale nenašel vyjádření, zda-li
jsou neplatná jen sporná ustanovení (jak bych čekal) nebo GNU GPL jako
celek... Každopádně já coby postižený, bych to rozhodně řešil se svým
dodavatelem na úrovni v jaké to je (pokud jsem retail, tak GNU GPL a Občan.
zákoník; pokud jsem firma, tak GNU GPL a Obchod. zákoník) možno řešit dle
české jurisdikce a GNU GPL.

	Nejsem ale právník a bohužel právní povědomí v této oblasti je
značně neutěšené, což se mimo jiné projevilo i v této debatě, kde
nejmenovaní jedinci do dnes nejsou schopni správně pochopit ani ustanovení
českého překladu, natož anglický originál (a tedy jediný závazný, neb české
znení není do dnes právně autorizováno jako úřední překlad = stejná
formulace) a buď požadují přísnější pravidla (která GNU GPL nikdy neřešila
ani neřeší, případně neobsahuje) a nebo je jejich výklad pravidel hry značně
přenesen a IMHO právně v protikladu s tím, co GNU GPL vlastně obsahuje...