technicky dotaz na GPL kicenci - ako to teda je

Michal Rybárik michal na rybarik.sk
Středa Únor 23 10:21:24 CET 2005

hi,

IPPJ> S vašim výkladem vesmes souhlasím, až na jednu drobnost... Je sice
IPPJ> pravda, že ten kdo se primárně proti GNU GPL provinil je Realtec, o tom není
IPPJ> sporu, ale pokud si to zařízení koupím, tak tu distribuci pro mne udělal
IPPJ> výrobce, resp. prodejce, v krátkosti zřejmě subjekt na území ČR, zde
IPPJ> registrovaný a tedy podléhající ČESKÉ jurisdikci... Tím chci pouze naznačit,
IPPJ> že to, že primárně mají máslo na hlavě Taiwanci mne vůbec ale vůbec
IPPJ> nezajímá, problém mají všichni vendoří, kteří to od nich kupují a já mám

... po odoslani mohjho prispevku som este postrehol v tejto diskusii
zmienku o tom, ze neexistuje jednoznacne stanovisko, ci je pridavanie
binarnych modulov do jadra OK, alebo nie. dalej som ja pisal o
sposobe, ako sa da spojit binarny a proprietarny kod pomocou wrappera
tak, aby to bolo licencne v poriadku.

nechcem ociernit realtek viac nez im patri, preto musim este povedat
ze som nestudoval prislusne zdrojaky jadra, a neviem ako je ten
binarny modul do neho zacleneny. viem ze sa cele jadro distribuuje v
zdrojakoch, a v jednom z adresarov je binarny modul a par realtek
zdrojakov, z ktorych potom vznikne spustitelne jadro, kazdopadne
vsetky zdrojaky od toho binarneho modulu tam nie su.

IPPJ> právo vyžadovat věci, které dle licence právo vyžadovat mám po tom, kdo MNĚ
IPPJ> dodal to zařízení, protože ten pro mne provedl distribuci, jak ji nabyl on,
IPPJ> je IMHO v tomto okamžiku zcela irelevantní (a že sám není schopen dostát
IPPJ> závazkům vůdči mne je jeho problém a problém jeho vztahu s jeho
IPPJ> dodavatelem)...

v zavislosti od toho, ako je to s tym binarnym modulom, je mozno
spravne pozadovat to na nom, a mozno nie. neviem.

IPPJ> jsou neplatná jen sporná ustanovení (jak bych čekal) nebo GNU GPL jako
IPPJ> celek... Každopádně já coby postižený, bych to rozhodně řešil se svým
IPPJ> dodavatelem na úrovni v jaké to je (pokud jsem retail, tak GNU GPL a Občan.

pokial ide o pravny narok, neviem ci by presiel a ako by presiel, to
je otazka na pravnika. ani zakaznik, ani predajca, ani vyrobca ziadne
GPL nepodpisal, neviem ako by sa na slovensku alebo v cesku na podnet
tretej strany vymahali v zahranici stanovene licencne prava.

pokial vsak ide o moralny narok, myslim ze nedodrzanie GPL sa najviac
dotyka tych, ktori sa na jeho vytvoreni podielali a podielaju, pretoze
oni su ti, vdaka ktorym takyto model licencovania existuje a funguje.
neviem si predstavit ako by nejaky cech alebo slovak pred sudom
tvrdil, ze mu vnikla skoda, pretoze nejaka taiwanska firma zverejnila
svoj program na internete a odmietla mu zadarmo dat zdrojaky. vacsina
sudov by imho ani nepochopila, preco to ten clovek ziada. myslim ze
ani kricat a kopat na vsetky strany, ze mi niekto nechce dat nieco, o
co som sa vobec nepricinil, nie je celkom OK.

ak to chce niekto riesit, videl by som to na kontakt s FSF, ktory by
nasledne mohol preverit zdrojaky, ci sa jedna alebo nejedna o
porusenie GPL, a pripadne kontaktovat Realtek.

--
s pozdravom
michal na rybarik.sk