technicky dotaz na GPL kicenci

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek PaJaSoft na FoNet.Cz
Středa Únor 23 13:24:08 CET 2005

Tomáš Němec <mailto:borg.dax na quick.cz> wrote:
> opsané z nějakých jiných kupních smluv, bez právní porady odborníka.
> A schopný právník je na výše uvedeném zákoně potopí.

	Ano, bohužel je smutným faktem, že napsat servisní, licenční nebo
podobnou smlouvu v České republice je v podstatě nemožné, protože to prostě
dle aktuálních VŠECH platných norem (občas protichůdných, takže si hoďte
mincí, které ustanovení nakonec vezme soudce v potaz a dle kterého rozhodne)
není možno sepsat ani kdyby měla smlouva jen znak "tečka" ani kdyby měla
milion stran...

	A to není názor můj, ale názor několika renomovaných právníků i
právníků s vlastní pr. kanceláří. Měli jsme snahu vytvořit Servisní smlouvu,
která by nás v maximálně možné míře chránila coby dodavatele (a tedy
primárním je pro nás Obchodní zákoník + související předpisy) a zároveň jsme
zákazníkovi neupřeli jeho zákonná práva, případně další nadstandardní práva
či záruky (samozřejmě za příplatek), tak jsme dospěli k vzájemnému koncensu,
že by její vytvoření jednak stálo cifru více jak 100.000,- (to byl hrubý
spodní odhad, který nebyl příliš reálný), jednak i přes to by byla
napadnutelná a svým způsobem postižitelná pro obě strany (takže záruky
vesměs žádné, ochrana dodavatele taky mizivá) - vše by záleželo od výkladu
článků a argumentací konkrétními paragrafy zákonů při soudním sporu a tomu,
k čemu se přikloní soud.

	Divíte se, že za této situace ty naprosto zbytečně vynaložené
prostředky nikdo nehodlá investovat a smlouvy se opisují jedna od druhé? (u
Občanů je to IMHO o trochu průhlednější, ale i tam je spousta možností
kličkovat)

	A co mi pomůže firma s ISO, platně prověřená NBÚ, nabízející on-site
servis do 4 hodin, když všichni ví, že a) v případě průseru je ta smlouva
postavená tak, že se holt ta pokuta jednou zacáluje, na stranu druhou je
de-facto nevymahatelná, jak pro odběratele, tak pro dodavatele, protože
kličkovat jde takovým nehorázným způsobem, že člověku (neprávníkovi) panenky
skákají... - stručně - pokud si do smlouvy napíšete, že něco je černé, tak
to černé zřejmě bude, ale u soudu se může platně prokázat že je to klidně i
bílé... k čemu takovéto smlouvy...

	Bohužel tyto věci spousta lidí ani netuší a žijí v bláhovém domění,
že jsou za vodou, chránění, smluvně ošetřeni... - počkejte až dojde na
lámání chleba u soudu, budete zírat s otevřenou pusou, co je v našem právním
bordelu možné a reálné... (a to bavím jen o oblasti servisních služeb a IT)