technicky dotaz na GPL kicenci - ako to teda je

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek PaJaSoft na FoNet.Cz
Pondělí Únor 28 13:21:37 CET 2005

Ctirad Fertr <mailto:phanatic na volny.cz> wrote:
> Prosím Vás, opravdu si myslíte že výrobky jako všežravé DVD
> přehrávače, walkmany iRIVER (a další), některá wifi AP nebo dnes už i
> elektronické hudební nástroje kupují jenom nějací linuxáci a to
> proto, že
> je uvnitř
> linux ? Ano, jistě se najdou i takoví a dost často právě

	O průmyslové špionáži jste doufám už počul a pokud ano, tak víte,
kam má výtka směruje, dál to nemusím rozebírat.

> si to koupí ještě víc lidí.  Nicméně většina zákazníků prostě
> kupuje krabici co něco
> dělá a jestli je vevnitř linux nebo ne je jim putna.

	Zákazníkům ano konkurenci ne. A o tom se bavíme, o škodě, licenci a
jejím využití, ne o spotřebně mezi prostým lidem...

> O jakém knowhow to mluvíte ? O návrhu HW a použitých
> komponentech ? To si
> každý může okamžitě zjistit, jakmile tu krabičku otevře a
> podívá se do
> datasheetů jednotlivých součástek. Pokud půjde o nějké
> speciální zákaznické
> brouky a  datasheety přístupné nebudou, nebudete mít možnost
> tam dát ani ten
> linux, prostě proto, že žádný port nebude existovat, těžko ho budete
> portovat Vy sám.

	??? Teď Vám ale vůbec nerozumím... bez urážky, taky jsem programoval
a rozcházel určitý HW (ne na x86 platformě navíc - s Linuxem to tedy nemělo
vůbec nic společného), takže chcete říci (budu mluvit o jednodušší a
historické věci, aby ta absurdita byla patrná) že mám-li čip Intel 8272A
(nebo to byl I8072A?) - brouk, který se dříve používal pro přístup k
disketovým mechankám a možná (skutečným pevným) diskům (měl v podstatě
jedinou konkurenci v podobě WDčka - za podstatně vyšší cenu, byl-li jste
Spectrista asi víte o čem mluvím). Kdo podle Vás vytvoříl driver do Linuxu
(jako že ten driver skutečně existuje a to už více jak 10 let)? Intel? Jako
odvozené dílo? Nebo někdo, kdo jako první chtěl v Linuxu použít běžnou 5 1/4
pacovou FDD a tak si ten driver napsal sám?

	Myslíte si, že dnešní tzv. zákaznické obvody (které jsou většinou
univerzální a nikoli úzce specializované právě s ohledem na investice do
návrhu a výtěžnosti) jsou v jiné pozici než zmíněna I8072A? Pokud ano, v čem
je rozdíl vyjma složitosti a komplexnosti toho brouka? Dokumentace je IMHO
spíše na vyšší úrovni a poměrně standardizovaná na rozdíl od toho, co Intel
sám plodil v 70-tých letech... - přesto jsme byli schopni ten driver
napsat... (ten chip jen uměl inicializaci, číst sektor, zapsat sektor,
formátovat stopu (i hodně zběsilým způsobem) a provést scan stopy - jo a ty
data jsme museli synchronně číst/zapisovat, jinak jste byli v pytli).

	Kdyby to bylo z dnešní doby, nepochybně jako první vznikne podpora
do Win32 DDK. A buď na základě technické dokumentace (která kulhá za
realitou) nebo NDA někdo napíše driver do Linuxu. Občas ho vytvoří samotný
výrobce, spíše výjimka...

> Zbývá tedy software. Na linuxu samotném a pár použitých gpl
> programech, co použijete nejspíš žádné Vaše knowhow neulpí. A pokud
> si něco
> nad tím linuxem
> napíšete sám, tak to samozřejmě nikomu dávat nemusíte.

	Pokud to celé budu jako black-box prodávat - tedy něco co je přesně
v intencích toho, co sám píšete výše - tak si sám odporujete...

> Takže je to spíš naopak. Vy jako výrobce HW si můžete z
> linuxu vzít co chcete,
> tím ušetřit hromadu peněz a pokud bude chtít nějaký majitel výrobku
> zdrojáky, tak mu řeknete akorát: " je tam normální jádro z kernel.org,
> dále program ten
> a ten, co má homepage tam a tam, takže si to tam stáhněte.
> Zbytek je můj
> vlastní software, co s GPL nemá nic společného, takže do
> zdrojáků nikomu nic
> není". A výsledek je, že GPL bylo učiněno za dost a přitom
> [...]

	Je hezké, že zrovna tato debata se rozproudila právě poté, co
výrobce takto argumentoval a odmítnutému účastníku řízení (zřejmě nějaký
vlastník nějakého WiFi AP) se cítil dotčen...