technicky dotaz na GPL kicenci - ako to teda je

Ctirad Fertr phanatic na volny.cz
Pondělí Únor 28 13:12:37 CET 2005

Dne po 28. února 2005 9:31 Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek napsal(a):
> 	To souhlas, ale ruku na srdce, kdo si u takovych soucastek poridi
> sluzby, support apod... - nechci byt spatny prorok, ale zajimalo by mne jak
> s timto pristupem budou ruzne HW hracky v Linuxu podporovany třeba za 5
> let... tech par profiku, co si to poridi (= zaplati) sakuprask celé bude
> tak mizivé minimum, že je podnikatelská sebevražda se vůbec do vývoje natož
> výroby něčeho takového (za těchto podmínek) vůbec pouštět...

Prosím Vás, opravdu si myslíte že výrobky jako všežravé DVD přehrávače,
walkmany iRIVER (a další), některá wifi AP nebo dnes už i elektronické
hudební nástroje kupují jenom nějací linuxáci a to proto, že je uvnitř
linux ? Ano, jistě se najdou i takoví a dost často právě tihle v tom firmware
ještě opraví nějaké chyby a přidají další funkcionalitu, díky čemuž si to
koupí ještě víc lidí.  Nicméně většina zákazníků prostě kupuje krabici co něco
dělá a jestli je vevnitř linux nebo ne je jim putna.

> a já být
> vyrobce, tak tu platformu (Linux) radši obejdu velikým obloukem, nechci-li
> přijít o své know-how (které mi nikdo neochrání - autorský zákon je pěkná
> věc, jeho vymahatelnost taky...

O jakém knowhow to mluvíte ? O návrhu HW a použitých komponentech ? To si
každý může okamžitě zjistit, jakmile tu krabičku otevře a podívá se do
datasheetů jednotlivých součástek. Pokud půjde o nějké speciální zákaznické
brouky a  datasheety přístupné nebudou, nebudete mít možnost tam dát ani ten
linux, prostě proto, že žádný port nebude existovat, těžko ho budete portovat
Vy sám.

Zbývá tedy software. Na linuxu samotném a pár použitých gpl programech, co
použijete nejspíš žádné Vaše knowhow neulpí. A pokud si něco nad tím linuxem
napíšete sám, tak to samozřejmě nikomu dávat nemusíte.

Takže je to spíš naopak. Vy jako výrobce HW si můžete z linuxu vzít co chcete,
tím ušetřit hromadu peněz a pokud bude chtít nějaký majitel výrobku zdrojáky,
tak mu řeknete akorát: " je tam normální jádro z kernel.org, dále program ten
a ten, co má homepage tam a tam, takže si to tam stáhněte. Zbytek je můj
vlastní software, co s GPL nemá nic společného, takže do zdrojáků nikomu nic
není". A výsledek je, že GPL bylo učiněno za dost a přitom nikdo nezveřejnil
nic (alespoň tedy nic nového).

Ctirad