Apache - kodova stranka

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Pondělí Leden 3 16:12:21 CET 2005

On Mon, Jan 03, 2005 at 02:29:37PM +0100, Karel Zak wrote:
> HTML soubor ve kterem neni uvedeno kodovani (at uz v podobe <?xml ..>
> nebo v http-equiv) je jen mrve seskupeni bytu s kterym nelze dale
> rozumne pracovat.

Lze - pokud tuto informaci získáte odjinud. Aspoň tak byl jazyk HTML
navržen. A není to zdaleka jediný textový formát. Pro hladký text platí
totéž, stejně jako pro texty v TeXu, zdrojáky C/C++ programů, PHP
skripty a mnoho dalších.

> To, ze nahodou existuje a muze (a nemusi) byt pouzit
> nejaky protokol, jehoz implementace (apache) si na zaklade nejakych
> dalsich _externich_ informaci zjistuje kodovani je z meho pohledu jen
> shoda okolnosti.

Není to shoda okolností. Je to důsledek toho, kdy a za jakým účelem
jazyk HTML vznikl. Jako každý jazyk má své chyby, které se (ne vždy)
postupně odstraňují. V tomto případě byla odstraněna přechodem k XHTML.

> Jinak standardizovane != nekonecne chytre.

Samozřejmě. Jenže já jsem toho názoru, že většinou je lepší standard,
který má své (drobné) mouchy, než stav, kdy si každý standard "vylepší"
podle svého vlastního gusta. Právě web to IMHO demonstruje velmi
názorně.

> Ja, ale nevidim HTML jako neco co bych mel vazat na HTTP. Podobne jako
> jsem schopen pracovat s jpeg v libovolnem jinem prostredi nez je HTTP
> prenos tak bych rad pracoval s HTML a libovolnym dalsim souborem.

Tady je rozdíl v původu. Zatímco JPEG je univerzální datový formát (bez
ohledu na způsob šíření), HTML byl navržen ruku v ruce s HTTP a byl
navržen s představou, že bude šířen pomocí HTTP. Původně (v dnešní
terminologii HTTP/0.9) dokonce nebyla vůbec žádná možnost (ani v HTTP
hlavičkách - žádné nebyly), jak specifikovat nejen kódování, ale ani
formát dat. Později se ukázalo, že je to chyba, takže se objevilo
HTTP/1.0, hlavičky a specifikace kódování v nich. Později se ukázalo, že
by bylo dobré, aby informace byla přímo v dokumentu - což řeší přechod
na XHTML.

							  Michal Kubeček