Linux pro server

Milan Keršláger milan.kerslager na pslib.cz
Pátek Leden 28 15:57:55 CET 2005

On Fri, Jan 28, 2005 at 03:05:49PM +0100, Milan Keršláger wrote:

> Bez poplatku muzete mit SUSE FTP edition, Mandrake (desktop verze),
> klony RHEL (Tao Linux, CentOS), Debian, Unbutu, Fedoru (diky
> FedoraLegacy i trochu dele)...
>
> Pokud se vam libi Trustix kvuli nazvu, pak bych se spise poohlednul po
> necem, co ma v sobe SELinux a NX podporu (protoze to je realneji
> bezpecnejsi a ma to perspektivu).

Omlouvam se, protoze jsem vlastne neodpovedel:

klony RHEL - 5 let (kopiruji vlastni RHEL od Red Hatu)
Debian - cca 2.5 roku (IIRC)
Fedora - 6-9 mesicu, s FedoraLegacy tak max. 2 roky
SUSE - cca 2 roky (netyka se Enterprise za penize)
Unbutu - ???
Mandrake - cca 1.5 roku (netyka se Enterprise verze za penize)

Trustix kopiruje RH, posledni verze byla podle RH7.3, coz je neco jako
RHEL 2.1 (neco mezi 7.2 a 7.3), tim padem mohou (ale nemusi) snadno s
updaty vydrzet 5 let od vydani RHEL 2.1 (diky prejimani bezpecnostnich
zaplat, tj. do roku 2008). Zda se mi, ze starsi verze proste prevadeji
na updaty novejsich verzi (napr. jadro) a velmi tezko se u nich neco
hleda, takze si nelze nektere veci snadno overit. Take se tim padem moc
neda hovorit o stabilite, protoze nezustavaji u backportu fixu a prdnou
do distribuce proste novejsi verzi. BTW: Trustix ma v jadre navic jen
OpenSwan [a hostap drivery], takze je "trusted" jen diky subsetu baliku
a implicitne povypinanych demonech.

V podstate plati, ze si musite nejdriv uvedomit, co vlastne chcete.
Pokud mate mit nejaky mission critical system, pak byste se mel zamerit
na distribuci, ktera ma nejdelsi podporu a zaroven poskytuje updaty
pouze s backportama, protoze jinak hrozi riziko, ze obcas neco prestane
po updatu chodit. Tj. v pripade RHEL byste musel pouzit CentOS 2.1,
protoze ten je vlastne RHEL 2.1, ktery za chvili prejde prave do tohoto
rezimu (tj. zadne pridane featury, jen bugfixy security problemu).

Pokud to neni takova krec, vzal bych klon RHEL3, protoze tomu je nyni
neco pres rok a ma pred sebou jeste necele 4 roky. Zaroven v nem obcas
neco zaskripa (napr. DNS server po updatu prestal fungovat, byl potreba
rucni zasah), ale je zase rozumne novy. I kdyz asi by bylo lepsi pockat
mesic, az budou klony RHEL4 (jadro 2.6, cili vyssi vykon, o rok a pul
novejsi komponenty, SELinux atd).

Pokud vam nevadi, ze budete casto preinstalovavat (aktualizovat) system
na novejsi verzi, pouzijte neco, co se rychleji vyvyji - Mandrake,
Fedora - tam zase budete mit k dispozici nejnovejsi ficury.

A pokud to chcete na desktop a vubec tomu nerozumite, pouzijte Mandrake
nebo SUSE - oboje ma skvely klikaci centrum, diky kteremu se vam muze
podarit naklikat zajimave veci, aniz byste musel cist mnozstvi
dokumentace.

Take je dobre zahrnout do rozhodovani moznost sehnat radu - tj. pokud
mate v blizkosti nejakeho guru (opravdoveho, ne jen zvanila), pak se
spise spolehlete na jeho doporuceni, protoze to bude on, kdo vas bude
tahat z pruseru :-)

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz