ruchy a praskání při nahrávání audia v Linuxu - prosím o vaše zkušenosti

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Pátek Červenec 8 01:40:23 CEST 2005

Dne čtvrtek, 7. července 2005 15:32 Ctirad Fertr <phanatic na volny.cz>
napsal(a):

> No vidíte. To jsou přece velmi malé buffery. Za domácí úkol si schválně

Naopak. Ve srovnání s obyč. AC97 zvukovkou, která na čipu fyzicky má "pár
bajtů" (jinak buffer má přes DMA) a lehce dropoutuje (kvůli dma přes PCI), je
to nebetyčný rozdíl. Vezmu-li 16 kanálů (např.) a plnění bufferu takovéto
profi "karty" (ona ale taky jede ještě přes DMA buffer), je to úplně něco
jiného než dejme tomu 8 zvukovek a jejich samostatné DMA buffery. Pouze
zvukovky s resamplerem mají aspoň trochu bufferu v sobě, ikdyž většinový
algoritmus sinc jich zrovna moc nepotřebuje.

> spočítejte, kolik ms nahrávky se do nich vejde při kvantování 16 a 24 bitů
> a 44100 a 96kHz vzorkovaní, což jsou nejčastěji používané hodnoty.
> A nezapomeňte, že tohle jsou maximální latence, v praxi to má několik
> stupňů nastavení.

Někdo, kdo generuje zvuky "zvukovkami" potřebuje nízké latence, tedy ideálně
"nulový" buffer. Ten, kdo je používá na HDR, nepotřebuje nízké latence,
naopak, vyšší buffery jsou pojistkou proti chybějícímu samplu/dropoutu. To,
jak je co proti sobě posunuto, zvládne sesadit k sobě nahrávací program
(některé dokonce umí posouvat čas i o zlomky samplu - analogové obvody mají
také zpoždění). A jsme u jádra pudla, čemu se musí profesionál podřídit.
Profesionálovi sampl nikdy nechybí...

A jsme tam kde jsme byli, jen jsme si konečně snad objasnili úhly pohledu.
Váš, z pohledu supermoderního studia (některými lidmi nazývanými také jako
demostudia) se všemi problémy kolem a můj, poněkud konzervativní, z pohledu
studia, co nenechává nic náhodě. Můj známý, ač profesor, není suchar a
používá také kdeco (hrát si s virtuálním instrumentem je lepší než počítačová
hra), ale jak jde na věc, nastupují HW samplery (a že jich nemá zrovna málo),
do kterých si nacpe co mu vylezlo v virtuálních instrumentů. Proč asi? Anebo
že bysme oba dva byli až tak paranoidní?

--

                        Jaroslav Lukesh
  This e-mail can not contain any viruses because I use Linux