autorun CD

Miroslav BENES miroslav.benes na zdas.cz
Pátek Červen 3 14:40:47 CEST 2005

>ja na to jednou chvliku koukal. nakonec jsem se na to vybod, ale co jsem
>pochopil, tak bootovaci image podle standardu (eltorio ci jak se tomu nadava)

Jo. Podle jedný mexikánský knajpy, kde to maníci vymýšleli :)

>je proste bootovaci disketa, ktera natahne ovladac cd a dale si bootuje. takze
>biosy se moc nemuseli upravovat. ale to je jen ma hypoteza.

Taky jsemn si to tak představoval. Tento popis podporuje i bootovací CD
pro Win98SE (které ale zrovna nemám po ruce), kde se dá z menu
"vyskočit" a dá se pak procházet A: (což je bootovací disketa
zakomponovaná do CD), příp. B: (což je původní A:). Je to podle výpisu
"klasická"disketa.

Jenže nahlédnutím na bootovacích CD WinNT a dvou linuxů co tu mám je
zavaděč velký jen 8 kiB. Takže jsem z toho mírně zmaten.

>co se tyce dostupnosti, kdyz muzete pomoci cdrecordu nahrat bootovaci cd, tak
>ho snad muzete i cist. alespon tak bych to pochopil. proste z
>/dev/{cdrom,hdc,sda,*} nactete prvni sektory. nemyslim ze by to na linuxu bylo
>nejak omezeno.

Jenže kdo to bude číst - a hlavně jak ? Aplikace (dejme tomu antivirák)
by se musela prohrabávat strukturou CD, znát offsety .. A třeba na
Woknech by to snad ani nešlo, protože "přímý přístup" k CD tam IMHO ani
standardně není. No a přístup z linuxu na úrovni ovladače kernelu, který
strukuru CD média zpřístupní (zmíněný CDFS) zase není moc rozšířený a
vlastně s ním ani nikdo nepočítá (antiviráky apod).

Takže když to shrnu, bootovací část CD je magie, která se občas dělá
kdovíjak a nikdo ji neprohlíží, protože neví jak. Ale BIOS ji do paměti
zavede, protože je mu to šumafuk. To jsou fakt pěkný vyhlídky !

Na druhou stranu by se toho dalo "využít" třeba i tak, že se do CD
struktury s "neutrálním" obsahem zabuduje "jakobootovací" disketa s
"citlivými" daty. Takto by šlo zapsat až 2,8 MB aniž by to z toho CD
průměrný uživatel měl šanci přečíst, zatímco na první i druhý pohled by
na tom CD nic zvláštního k vidění nebylo.

Tož tak.