OT: SI a jednotky datoveho objemu

Dusan Zatkovsky msk_conf na atlas.cz
Pondělí Červen 13 09:56:36 CEST 2005

On Friday 10 June 2005 11:34, Libor Chocholaty wrote:

> A jak se tenhle vypocet popasuje s timhle?
> http://physics.nist.gov/cuu/Units/prefixes.html
>
> Ale, ze mi to dalo praci znova to najit. :-)
>
> Libor

<flame>

Moj osobny nazor je, ze je uplne uchylne menit desiatky rokov zauzivane
jednotky a vytvarat duplicity, aliasy a nahrady.

Odjakziva bolo zname (pokial ma teda pamat neklame), ze kilobit/s je 1000bit/s
(pretoze bit je najmensia jednotka) a kilobyte je 1024 byte. Kto tomu
nerozumel, nemal by dane jednotky pouzivat. Ja sa tiez nesnazim prepocitavat
rozne jednotky z jadrovej fyziky alebo optiky, pretoze tomu vobec nerozumiem.

Fakty, na ktory sa odvolava spomenuty dokument ("Some designers of local area
networks have used megabit per second to mean 1 048 576 bit/s" a "If two
definitions of the megabyte are not enough, a third megabyte of 1 024 000
bytes is the megabyte used to format the familiar 90 mm (3 1/2 inch), 1.44 MB
diskette"), bol problem tych, co tieto chyby urobili. Preco by kvoli chybe
vyrobcov mali byt menene roky uzivane jednotky?

Priklad:
Poznam mnoho usekov nasich ciest, kde iduc z bodu A do bodu B narazim na
tabulu, ze bod B je vzdialeny 85km a o 12km neskor je namiesto 73km uvedenych
92km. A nikto kvoli tomu nemeni velicinu km z 1000 m na nieco ine.

Uznavam, ze niekedy nebolo lahke ani pre mna spocitat, kolko to vlastne toho
miesta potrebujem na backupovacom mediu, aby sa mi tam zmestily data, o
ktorych velkosti som sa dozvedel pomocou du -s. Hold to ale bola dan za to,
ze pracujem s pocitacom, takze tak ako musim vediet stlacat klavesy a hybat
mysou, musim aj poznat jednotky, ktore sa v IT pouzivaju.

Myslim, ze na dany problem sa mal zvolit presne opacny postup. Proste pre BFU
zvolit aliasy, kde by bol nasobitel 1000 a je po probleme. BFU nech si
blabocu v ich jednotkach, hruskach, jablkach, pre mna za mna nech aj v tonach
bitov ci byte-ov.

Okrem toho vidim velky problem pri slovnej komunikacii, pretoze zatial som
teda naozaj nikoho nepocul povedat "mebibajt, kibibajt", ale "megabajt,
kilobajt". A teraz co? Kolko mi to ten moj kolega vlastne povedal vo vete
"mas to v /var/lama, ma to dvesto megabajtov" ?
200 000 000 alebo 209 715 200 ?

Bude v tom iba neskutocny bordel a chaos, kym nasa generacia nevymrie, pretoze
pre mnohych ludi (pocitam tak dost slusnu vacsinu) bude kilobyte proste 1024
ci sa to SI paci, alebo nie.

</flame>

--

S pozravom,