vi:) ok, uz je to OT

Martin Kraus martin.kraus na infonet.cz
Pátek Červen 17 12:56:39 CEST 2005

> Optimalizovat nemusi znamenat, ze 100% jedno a 0% druhe (v pripade isteho

optimalizace je maximalizace funkce za urcitych omezujicich podminek, neni to
vyber jedno nebo druhe.to jsem nerikal. problem je, ze optimalizovat muzete
skutecne jen to co znate. pokud se vsak znalosti prizpusobuji a vyvijeji a to
i endogenne, tak optimalizace neni proveditelna. proste si vybirate co
ocekavate, ze bude, ne to co skutecne je, takze tato optimalizace je dosti
subjektivni. proto se mi to nelibi michat to s ekonometrickou optimalizaci,
kterou si vetsinou lide predstavi,i kdyz je to v zasade stejne.

> dominantneho operacneho systemu som vsak ochotny urobit vynimku :-)). Je to
> samozrejme dane externymi pozdadavkami. Ja som jednoducho zbadal, ze od istej
> miery znalosti mozes dany problem vyriesit v principe viacerymi toolmi, ale
> niektore su lepsie na hento a niektore na tamto. Ked to vies, a mas dobry odhad,
> investicie do skusenosti maju za nasledok znizenie nakladov v praxi.

to je co jsem psal. je to na cloveku, zda ocekava, ze urcity investovany cas
se mu vrati. to ja vsak napriklad u vimu necekam:)

> Je to mozno nakladne, musis to dat ale do vztahu s usetrenymi nakladmi v
> buducnosti.

> Ked je takato situacia, tak mas pravdu. Niekedy vsak ten rozdiel moze byt
> podstatny.

a zde je cely problem dynamiky sveta. rozhodnuti delam ex ante, vysledky
hodnotim ex post. abych vedel, zda je nejaky nastroj vhodnejsi nez jiny, musim
se jej nejprve naucit, tudiz ex ante predpokladat ze skutecne vhodnejsi je.
ovsem bez konkretnich znalosti. ty teprve prijdou. proto je ten svet tak
"absurdni"(me to ve skutecnosti strasne fascinuje). rozhodujete se o budoucnosti,
kterou vsak poznate az na zaklade sveho rozhodnuti.
proto je naprosto racionalni neucit se nove nastroje, protoze nemuzete vedet,
ktery vam skutecne pomuze a ktery ne. toto racionalizuje stare prislovi "nehas,
co te nepali". proste hledam nastroje jine, pokud mi stavajici nefunguji.
samozrejme, cim vetsi jsou me znalosti, tim lepe jsem schopen aplikovat ruzne
nastroje na ruzne situace. k ziskani techto znalosti me vsak vede pouze vize,
jakasi vira, ze tomu tak skutecne bude. nic vic proste nemam. muze to byt
stejne tak efektivni, jako naprosta ztrata casu.
a pak se vsichni divi, ze jsem subjektivista:)

s pozdravem
martin