technicky dotaz na GPL kicenci - ako to teda je

Jan Houstek jan.houstek na mff.cuni.cz
Úterý Březen 1 07:16:38 CET 2005

On Tue, 1 Mar 2005, Petr Vileta wrote:

> No dobra, neumim psat drivery pro Linux :-) ale nekde jinde tu zaznelo,
> ze kernel ma verejne rozhrani, ktere je dokumentovane. Takze pokud
> pouziju toto verejne rozhrani, pak prece GPL neplati. Nebo ano? Wokna
> maji taky verejne dokumentovane rozhrani a nemusim zrovna kupovat SDK.
> Da se to najit na jejich webu (blbe, ale da) zdarma. Vice mene je u
> widli popsane neco, cemu se (asi) v Linuxu rika syscall. Proste zavolam
> ze sveho programu systemovou funkci nejakeho jmena a predam ji nejake
> parametry a ono to neco udela a vrati mi hodnotu. A ani nenazrany M$ za
> [...]

Ale hus -- pri pouziti tohoto verejneho rozhranni po vas prave nikdo
nechce vubec nic, nejedna se o odvozene dilo. Typickym programem muze byt
jakykoliv userlandovy program (jak uz tu taky padlo, ten navic
vetsinou nevola systemova volani primo ale napr. prostrednictvim glibc,
ktera je LGPL, takze i tu muzete linkovat se svym proprietalnim kodem).

Potiz je, ze kernelovy driver jen s vyuzitim kernelovych syscallu tezko
napisete. Tj. zanedbame-li ruznou magii snazici se odstinenit samotny
proprietalni driver od zbytku kernelu, da se rict, ze ten ovladac (nebo
minimalne nektere jeho casti) musi byt zverejneny pod GPL protoze jsou
odvozenym dilem od kernelu.

-- Honza Houstek