Jak zachranit data - urgentni

Michal Polívka aout na atlas.cz
Pátek Březen 4 23:43:21 CET 2005

Vážená konference,

používám distribuci Fedora Core 2. V nedávné době mi dvakrát spadl
souborový systém ext3 (viz mé předchozí dotazy). Tehdy jsem neznal
příčinu těchto pádu. Nyní jsem zjistil, že havárie diskového oddílu
s ext3 způsoboval pravděpodobně program SHRED - software určený pro
neobnovitelné mazání souborů. Usuzuji tak proto, že vždy při pádu
systému byl tento program v činnosti.

Bohužel systém souborů mi dnes opět spadl, tentokrát však tak
dokonale, že při spouštění jádra (2.6.10-1.770_FC) dojde k vypsání
chybové hlášky:

Mounting root filesystem
mouunt: error2 mounting ext3
pivotroot: pivot_root (/sysroot,/sysroot/initrd) failed:2
umount /initrd/proc failed:2
Freeing unused kernel memory: 164k freed
kernel panic - not syncing: No init found. Try passing init = option
to kernel

Jádro je umístěno na poškozeném oddílu. Systém nemůže zřejmě najít
oddíl s ext3, resp. /initrd soubor. Pokusil jsem se použít instalační
CD v rescue režimu, ale i v tomto případě není nalezen žádní disk s
linuxovým oddílem. Dále jsem se pokusil použít Total Commander pod
Windows, který má plug-in pro práci s linuxovými oddíly, v něm je
oddíl vidět jako hdb2, což je správně, ale nejsou v něm vidět ani
adresáře, ani soubory, TC končí s hlášením: could not find valid
superblock.

Rozhodl jsem se přeformátovat tento oddíl a přeinstalovat na FC3. Ale
ještě před tím bych rád zachránil uložená data. Poraďte mi prosím,
jak zachránit data.

S díky a pozdravem

Michal Polívka
aout na atlas.cz