OT: odchazejici disk ci radic

Martin Cupak M.Cupy na seznam.cz
Úterý Březen 8 14:51:05 CET 2005

Zdenek SUTR Kaminski napsal(a):

>minimalne jednou za pul roku zde nekdo posila vypis dmesg a podezreni na
>to, zda mu odchazi disk. Dnes se k teto skupine pripojuji :-(

potykam se s podobnym problemem, na ruznych jadrech 2.4.

Ve vetsine pripadu je toto signalem, ze disk odchazi. Moderni disky
se snazi fyzicke problemy s poskozenymi sektory resit samy,
kdyz k tomu pridate zurnalovaci fs, cele se to na venek snazi tvarit,
jako ze se nic nedeje. Ale ono se deje.

>Na druhou stranu, tento problem se vyskutuje zejmena tehdy, kdyz pouzivam
>VMware a v nem XP a dost mi to saha na disk. Vicemene se to stava tehdy,
>kdyz pouzivam onen VMware nebo kopiruji neco velkeho na disk. Proto
>podezrivam vice disk.

Disk postupne odchazi a pri vetsi diskove zatezi se to deje rychleji.
Pokud jste to uz neudelel, doporucuji intenzivneji zalohovat...

BTW - disk nebo radic: Pri podobnych hlaskach novy disk se starym
MB (integrovany radic) beha bez problemu.

----------------
Moje zkusenost:

Na jednom stroji jsem provadel dlouhodobejsi sledovani.
Nejprve obcas takovato hlaska, pstupne pribyvaly.
Pozdeji dochazelo k zatuhnuti celeho systemu (za behu).
Vetsinou to napravil resetator, Ale jelikoz dane PC ridi pristroj
pro venkovni provoz, ktery ny mel reagovat na srazky a pripadne
se zavrit, jinak dojde k jeho poskozeni, tak docela problem.
Presunuli jsme tedy stroj dovnitr, a pustil jsem simulovanou
diskovou zatez (kopirovani sem-tam).
Zkousel jsem podtaktovat IDE z UDMA4 (66Mb/s) na UDMA2 (33Mb/s),
nepomohlo (kabel je samozrejme spravny - 80zilovy)
Po cca 2 tydnech disk odesel tak, ze system nenabehl.
Potvrzeno utilitou vyrobce disku (WD).

Po par mesicich v jinem kusu pristroje tez HDD (IBM 30G) odesel,
nejde nabootovat system. V logu dohledany prvni hlasky nekolik
tydnu pred selhanim.

Ve tretim kusu pristroje (HDD IBM 40G, jina modelova rada)
cca 3 hlasky za tyden, zatim vzdy pomohl zminovany reset ide kanalu.
Jednou nenabehl system - zasekl se pri konfiguraci disku pomoci hdparm.
Podtaktovano na UDMA2, hlasky se objevuji stale, problem s nabehnutim ne.

Vsechny disky mely za sebou v danem typu pristroje radove tisice hodin
provozu.
Provozni teplota disku je v rozmezi 30-40C, obcas ulitne, ne vsak o vic
nez 10C
(interni cidlo disku, ctu pomoci hddtemp)

Proc to cele pisu? Prosim o nazory na nasledujici podezreni:

Disk je fyzicky umisten velmi blizko PC zdroje (klasicky spinany ATX zdroj),
deskou elektroniky na spodku disku temer prileha ke krabici zdroje.
Mam obavu, ze ruseni ze zdroje muze ovlivnit funkci / zivotnost disku.
Je mozny vliv na mg medium, elektroniku, datovy IDE kabel?
Ma-li nekdo osobni zkusenost s problemy ohledne umisteni disku a ruseni,
prosim dejte vedet. Clovek od mechaniky/elektroniky rika ze je to blbost,
ze vse je stinene, a jako spravny "hárdwérář" stale tvrdi, ze chyba je v SW.

Omlouvam se za dlouhy prispevek & dekuji tem co docetli az sem ;-)

Martin Cupak

Martin Cupak < M.Cupy at seznam.cz >
User friendly things make users lazy and thus silly.