[OT] Re: Prehravani MP3 v ruznych prehravacich

Vasek Stodulka xvasek na gmail.com
Úterý Březen 8 20:57:23 CET 2005

On Tue, 8 Mar 2005 11:07:43 GMT, Milan Keršláger <milan.kerslager na pslib.cz> wrote:

>  Ja si pujcim DVD, pustim a sednu si tak, abych z toho pozitek mel. Vy ne?
>
>  I pri nepresne pozici ovsem ocenite, kdyz zvuk sedi k obrazu (tj.
>  slysite zleva, zezadu, slysite "prulet" a podobne). Toho si muzete
>  vsimnout i v kine, protoze ne vzdy mate listek do idelani pozice. A
>  presto se (mi) vyplati na nektere filmy do poradneho kina jit.

	V kine se zacalo pouzivat vice reproduktoru z jineho duvodu. Cely
kinosal je proste tak velky, ze pro dva reproduktory vznikaji jiste
anomalie. V situaci pure stereo se totiz vyskytuji divaci u jedne predni
bedny, kterym tece krev z usi a neslysi druhy kanal, naproti tomu vzadu by
clovek nesmel ani zvykat bramburek, aby lidi okolo slyseli. Proto taky
zakaz bombonu v komunistickych kinech a stanky s ruznyma chrupkavyma
dobrotama pred kiny kapitalistickymi. :)

	IMHO je cely zbytek jenom reklamni humbuk: existuje asi 5 typu
filmovych scen, kdy ma vicekanalovy zvuk smysl. Jsou to avizovany prulet,
tajemny zvuk za zady hrdiny nutici ho otocit se (napr. kroky), pak situace
uvnitr stroje (auta, lodi), situace uvnitr male mistnosti (zachod, koupelna)
a jeden si nechavam do zasoby, kdyby nekdo na neco dalsiho prisel. V neakcnim
filmu se pouzijou cca 2 sceny s prostorovym zvukem, u akcniho 5 - 10 podle
kvality. Matrix 2 a 3 byly lepsi. Takze je to cele asi jako bych mel
cernobilou televizi a za dvojnasobek ceny bych si mohl koupit pristroj, ktery
by prumerne tri minuty kazdeho filmu vysilal barevne. Navic bych musel po byte
natahnout 3x vic kabelu a uvolnit dve dalsi policky. Tak to vidim ja.

	U her je to samozrejme neco jineho, FPS hlavne. Zejmena proto, ze
onech 5 typu scen tvori 80% casu.

>  Kdyz se zapnou zadni reproduktory pro reprodukci stereo zaznamu, umozni
>  zadni dve vyplnit zvukem mistnost lepe, nez klasicke 2 kusy vpredu, kdy
>  vnimate asymetrii zvuku v mistnosti.

	Dva hlavni protiargumenty: Zvuk zezadu rusi a navic rozbiji cistotu
zvuku z prednich reproduktoru. (No jak si to ctu, tak je to vlastne spis jenom
jeden a ten samy argument. :)

>  ...proste pokud jste na koncerte jen divak, je to hezke. Ale zkuste se
>  nekdy dostat tesne pred/za/vedle dirigenta :-) [nebo jeste lepe - byt
>  jednim z muzikantu, jak rika muj kamarad]

	No ono zrovna ti muzikanti z te sve hudby maji asi nejmin (delaji to
pro posluchace, kteri jim za to koneckoncu plati; zeptejte se houslisty, co
asi tak na koncerte slysi), ale jinak jo, zkusit to, neco na tom je.

	Jinak cely muj prispevek je IMHO, nebo spis teda IMO (a zejmena OT).
Mam spoustu znamych, kteri si rozkopiruji predni kanaly dozadu a jsou z toho
naprosto v extazi. Samozrejme si to muzou zkusit jenom stereo a pak se vrati
ke sve konfiguraci, protoze jim prijde proste lepsi. Cele je to o subjektivnim
vnimani a nema cenu jit slepe za radami audiofilu (kteri jsou sami casto dost
mimo) a je dulezite ridit se zejmena tim, co se mi vic libi.

--
Vašek Stodůlka
tel.: +420 608 200 860