OT: Distribuce na server

Milan Keršláger milan.kerslager na pslib.cz
Středa Březen 30 11:00:54 CEST 2005

On Wed, Mar 30, 2005 at 10:20:27AM +0200, Jaroslav Prodelal wrote:

>    Nemuzu se rozhodnout pro distribuci na server. Ne proto, ze bych
> nerozhodny, ale proste proto, ze si nejsem jist, ktera distribuce by
> byla nejvhodnejsi.
>
>    Mam tri favority:
>
> Gentoo:
> <======
> - libi se mi balickovaci system a to, ze se vytvari ze zdrojaku
> - ma hodne novy veci, ktere v linuxu jsou
> - dobra dokumentace
> - stale se rozsirujici komunita uzivatelu

Prilis rychle se meni a na server se proto vubec nehodi. Leda by to byl
jen router :-)

> CentOS:
> <======
> - po pravde nemam s RHEL zadne zkusenosti, akorat s nejakym Red Hatem a
> pouzivam na nb Fedoru
> - ale podle vseho ma take spoustu pekny vlastnosti
> - nevim, jak je to s podporou, apod.

Podpora RHEL je 7 let. CentOS muze jednoduse prebirat updaty celych 7
let. Pokud skonci, prejdete jednoduse na jiny klon (binarne
kompatibilni).

> Ubuntu (Debian):
> <==============
> - stara laska nerezavi
> - apt (best of all)
> - celkove proste se mi moc libi, ale nevim, zda se do toho ubuntu
> pustit, ale cekat na stable Debian (Sarge) tudy opravdu cesta nevede,
> alespon ne pro me

Unbutu je snimek vyvoje puvodniho Debianu. Videl jsem takovych forku
Debianu uz mnoho a kazdy je nejprve oznacovan za "to prave orechove" a
pak postupne zapadne (kdyz vyjde neco jeste "lepsiho"). Ovsem je pravda,
ze Unbutu je asi prvni, ktery to dela profesionalne (najali desitky
Debianich vyvojaru). Otazka zni, jestli je jejich obchodni model
dlouhodobe udrzitelny.

Pokud chcete nove veci a volite Unbutu, bude CentOS lepsi logickou
volbou. Zustanete-li u Unbutu, bude to rozhodnuti motivovane spise
naklonosti k Debianu a ne striktne racionalnim uvazovanim.

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz