VFS a SCSI

Miroslav BENES miroslav.benes na zdas.cz
Úterý Květen 24 11:18:21 CEST 2005

>3ware 8006 je sice celkem doporucovany, ale nikoliv scsi raid. Je to
>sata raid. Coz je docela podstatny detail ;-) Mozna proto nepotrebuje
>sd_mod (coz je ale pouze moje okrajova domnenka).

IMHO nemáte pravdu - sd_mod se používá na opačné straně. Tj. _ne_ na
straně HW (tedy tam kde jsou ty disky fyzicky připojeny) ale na straně
kernelu, který takto zpřístupňuje toto zařízení ostatním. Jinými slovy
bez sd_mod se žádná aplikace ani jádro nemůže odkazovat na /dev/sd* a
nemůže tedy s takovým diskem nijak pracovat. A to že je "jen" virtuální
(a že si přicházející SCSI příkazy překládá HW řadič po svém na SATA
příkazy)  je v této úrovni už úplně jedno.

Zdroj: vlastní zkušenost se SATA+PATA "jakoraid" řadičem od Promise,
který (na kernelu 2.4.x s použitím binárního ovladače od Promise) bez
scsi_mod a sd_mod nezpřístupní ani "RAID" ze dvou SATA disků ani
zbývající PATA disk.