X, Xfce a setxkbmap

Hana Skoumalova hana.skoumalova na ff.cuni.cz
Středa Květen 25 13:04:31 CEST 2005

Dobrý den,

tohle se tu probírá každou chvíli, já vím, ale prohledání archivu na
Google groups nepomohlo.

Mám nově nainstalovaný Slackware 10.1 a pokouším se rozchodit českou
klávesnici v X-ech (verze 6.8.1). Desktop je Xfce 4.2.0. Nejradši bych
měla nějakou tzv. programátorskou, abych mohla ke všem znakům v horní
řadě kláves a aby všechny závorky, středníky, uvozovky atd. byly pořád
na stejných místech. V archivu jsem našla, že by mělo fungovat tohle:

setxkbmap -symbols 'czsk(us_cz_prog)' -compat group_led

Má to dvě vady. První je ta, že v terminálu se česky psát nedá (myslím
na příkazovou řádku). Musí se stisknout dvě klávesy s nabodeníčky, pak
se objeví oba znaky, ale kurzor přes ně skáče najednou a backspace je
maže taky oba najednou. V ostatních aplikacích se píší české znaky
správně a dokonce i v tom terminálu, když v něm pustím např. textový
editor (zkoušela jsem jed, ale ostatní asi budou stejné).

Druhá vada je ta, že nefungují klávesy napravo od P, L a M, a to ani po
přepnutí na americkou klávesnici. Nepíší prostě nic. Taky horní řada
nedělá přesně to, co bych chtěla, ale to je v porovnání s předchozími
problémy jen detail.

Zkoušela jsem ještě nějakou standardní českou klávesnici:

setxkbmap -layout us,cz_qwerty -compat group_led \
-option grp:alt_shift_toggle

s jejíž pomocí píšu tenhle dotaz, ale v terminálu se to chová stejně
jako ta první. České znaky se objeví až po stisknutí dvou kláves a ta
dvojice je spolu svázaná.

Dělá to na mě dojem, jako by to očekávalo vstup v utf-8, ale locale mám
nastavené na češtinu (v iso8859-2). Zkoušela jsem taky různé druhy
terminálů: xfterm4 (tam navíc fungují jen čárkovaná písmena), xterm bez
parametrů a
'xterm -geom 80x50 -cu -rw -sb -sl 1024 \
-fn "-*-lucidatype writer-medium-r-*-*-12-*-*-*-*-*-*-2" \
-bg "#efefef" -T Terminal -n terminal'
ale vsjo ravnó.

Zkoušela jsem si u toho xtermu ještě hrát s parametry +/-lc a +u8, ale
nic. Mohl by mi někdo poradit co s tím?

Hanka S.