Uvod do VoIP (Re: voip server)

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Pátek Listopad 11 15:54:26 CET 2005

	Pripojuji se k dotazu na VoIP - asi bych spis potreboval nejaky
souhrnny uvodni dokument, ale uvitam i jednotlive odpovedi na nize uvedene
otazky. Jde mi v podstate o to, abych si mohl rozumne telefonovat v celkem
uzavrenem okruhu znamych. Mam i trvale bezici stroj s verejnou statickou
IP adresou, kde si (pod Linuxem) muzu instalovat co uznam za vhodne
(treba i ten asterisk, bude-li to nutne).

- Dival jsem se, ze linphone umi telefonovat i jen bez ustredny, peer-to-peer.
	Potrebuju vubec ustrednu na volani mezi znamymi? A jak to je kdyz
	nekteri nemaji pevnou adresu nebo jsou za NATem?
- Jak je to s pripojenim do jinych VoIP siti? Muzu napriklad ziskat nejaky
	pristup do VoIP site CESNETu a volat po ni? Netusite nekdo
	kdo je pres toto vhodny kontakt?
- Jaky klient pro Linux (a GNOME)? Zkousel jsem linphone, coz umi skoro
	to co chci, ale nema par veci ktere bych ocenil:
	- moznost schovat se na listu jako applet a pripadne se zase
		zvetsit (nebo aspon blikat ikonkou) pri prichozim
		nebo nestihnutem volani. Tohle trea Skype umi.
	- moznost vyzvanet do jineho audio zarizeni nez pres ktere se
		pak mluvi (klasicky problem - neslysim vyzvaneni protoze
		mi jde do sluchatek).
	- aby tomu nevadilo kdyz paralelne spustim jinou aplikaci ktera taky
		pouziva zvukove vystupy (mplayer, xmms). Tohle treba Skype
		neni schopen zvladnout.
- Jaky klient pro Windows? Tady asi vubec nevim co mam chtit, Windows
	nepouzivam.
- SIP nebo H.323? Nebo je to jedno, kdyz mam nekde branu?
- Asterisk nebo OpenPBX? Nebo jeste neco jineho?
- Mam USB "telefon" Well K-1000. Tvari se jako USB audio zarizeni, jsem
	schopen do toho pustit zvuk, nejsem schopen detekovat klavesy
	(krome dvou klaves regulace hlasitosti, ty se tvari jako dalsi
	input zarizeni), nejsem schopen zachytit vstupni zvuk (mikrofon).
	Skype pres toto umi telefonovat, ale klavesy taky nezvlada.

	Diky,

-Y.

| http://www.fi.muni.cz/~kas/    Journal: http://www.fi.muni.cz/~kas/blog/ |