Uvod do VoIP (Re: voip server)

Tosuja tosuja na post.cz
Pátek Listopad 11 16:09:18 CET 2005

Jan Kasprzak wrote:
> [...]
> souhrnny uvodni dokument, ale uvitam i jednotlive odpovedi na nize uvedene
> otazky. Jde mi v podstate o to, abych si mohl rozumne telefonovat v celkem
> uzavrenem okruhu znamych. Mam i trvale bezici stroj s verejnou statickou
> IP adresou, kde si (pod Linuxem) muzu instalovat co uznam za vhodne
> (treba i ten asterisk, bude-li to nutne).
>
> - Dival jsem se, ze linphone umi telefonovat i jen bez ustredny, peer-to-peer.
> 	Potrebuju vubec ustrednu na volani mezi znamymi? A jak to je kdyz
> 	nekteri nemaji pevnou adresu nebo jsou za NATem?

Nepotrebujete, muzete volat na IP adresu. Kdyz jsou za NATem, mate smulu,
jako obvykle. Mimochodem, s NATem pocita pouze IAX protokol, SIP ani H323
ne. Coz neznamena, ze byste s IAXem nekomu zavolal za NAT, ze....

> - Jak je to s pripojenim do jinych VoIP siti? Muzu napriklad ziskat nejaky
> 	pristup do VoIP site CESNETu a volat po ni? Netusite nekdo
> 	kdo je pres toto vhodny kontakt?

Hm, zrejme by to chtelo ucet na jejich PBX, jinak viz volani na IP adresu.
Ale to jen tak hadam.

> - Jaky klient pro Linux (a GNOME)? Zkousel jsem linphone, coz umi skoro
> 	to co chci, ale nema par veci ktere bych ocenil:
> 	- moznost schovat se na listu jako applet a pripadne se zase
> 		zvetsit (nebo aspon blikat ikonkou) pri prichozim
> 		nebo nestihnutem volani. Tohle trea Skype umi.

x-ten.com. Neni to free, ale je to funkcne zrejme nejlepsi z toho, co jsem
zatim zkousel (a ze toho bylo...). Trochu divna konfigurace, ale je i pro
Windows. Ovsem je to mrcha, zere nejak moc pameti - tuny knihoven.

> 	- moznost vyzvanet do jineho audio zarizeni nez pres ktere se
> 		pak mluvi (klasicky problem - neslysim vyzvaneni protoze
> 		mi jde do sluchatek).

Takovy neznam.

> 	- aby tomu nevadilo kdyz paralelne spustim jinou aplikaci ktera taky
> 		pouziva zvukove vystupy (mplayer, xmms). Tohle treba Skype
> 		neni schopen zvladnout.

Nezkousel jsem to, nevim.

> - Jaky klient pro Windows? Tady asi vubec nevim co mam chtit, Windows
> 	nepouzivam.

x-ten.com

> - SIP nebo H.323? Nebo je to jedno, kdyz mam nekde branu?

Nejradsi IAX, kdyz ne, tak uz je to asi celkem jedno :-)

> - Asterisk nebo OpenPBX? Nebo jeste neco jineho?

Pouzivame Asterisk, jsme spokojeni.

> - Mam USB "telefon" Well K-1000. Tvari se jako USB audio zarizeni, jsem
> 	schopen do toho pustit zvuk, nejsem schopen detekovat klavesy
> 	(krome dvou klaves regulace hlasitosti, ty se tvari jako dalsi
> 	input zarizeni), nejsem schopen zachytit vstupni zvuk (mikrofon).
> 	Skype pres toto umi telefonovat, ale klavesy taky nezvlada.

Tady myslim mate smulu.

Zdravim, Tosuja
--
Petr "Tosuja" Klima