Linux QoS pro VoIP - kdo to pouziva?

Neděle Listopad 13 20:37:12 CET 2005

On Fri, 11 Nov 2005, Oqak wrote:

> Pane Pajo, kontrolni ot.: bavime se o VoIP v ceskych podminkach anebo tu
> zacnete machrovat, ze mate do firmy 2Mbps symetricke? "koncovích" je take
> dobrej joke :-))

U nas mame 1 Gb/s. Symetricky. V Cesku. :)

[Nez zase nekdo zacne drzkovat, jak si to akademicka sfera zije nad
pomery za penize pracujicich, tak celkove naklady zustavaji afaik vicemene
stejne, ale jednotkova cena pada k zemi. Akorat se to na dolnim konci
stupnice projevuje mnohem mene nez na hornim.]

> Jestli PRUMERNA CESKA DOMACNOST ma vetsi prumerny uplink jak 64-100Kbps, tak
> to opravdu nema cenu diskutovat :-) To nehrozi ani v Praze. Vim co tam lide
> maji, 90% pripojek je to nejlevnejsi co ISP nabizeji.

A to vubec nemluvime o latenci a jejim rozptylu (jitter). Jinak receno,
90 % pripojek v domacnostech je pro VoIP neprosto nevhodnych, i kdyby si
jejich uzivatele na svem konci kabelu namalovali pentagram a obetovali
mocnostem pekelnym sve nejmilejsi domaci zviratko. Takze nejaky prefikany
skript na shaping jim bude stejne dobry jak mrtvemu zimnik. ;)

A zejmena v situaci, kdy je linka typicky ucpana smerem od ISP
k uzivateli, je i bez ohledu na agregaci a jine metody okradani
zakazniku^W^Woptimalizace nakladu prakticky nemozne udrzet pro VoIP
dostatecnou volnou kapacitu bez kooperace na strane, kde se trubka zuzuje,
tj. prave na strane ISP.

> Jo ta rezerva je znama, ze HTB je citlive na preplneni, JENZE jak mam
> udelat rezervu, kdyz prichozi linka je sdilena :-(

Tezko. Z h... bic neupletes.