SW Raid a geometrie disku

Miroslav BENES miroslav.benes na zdas.cz
Úterý Listopad 22 16:18:11 CET 2005

>Po pripojeni do stroje jsem ovsem zjistil, ze ma kazdy disk jinou
>geometrii i velikost. S rozdilnou velikosti disku bych si poradit
>dokazal, ale nevim jak s rozdilnou geometrii vytvorit stejne velke
>partitions.
>

># /sbin/fdisk -l /dev/hda
>
>Disk /dev/hda: 80.0 GB, 80060424192 bytes
>255 heads, 63 sectors/track, 9733 cylinders
>Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
>
>WD:
># /sbin/fdisk -l /dev/hdc
>
>Disk /dev/hdc: 80.0 GB, 80026361856 bytes
>16 heads, 63 sectors/track, 155061 cylinders

Disky už dost dlouho nepoužívají geometrii - adresuje se lineárně přímo
číslem sektru (LBA).
To co se prezentuje pod pojmem "geometrie" je rozparcelování disku,
které bylo platné v době kdy vznikala tabulka rozdělení (PTBL).
Pokud chcete geometrii změnit a máte prázdný disk :
 - odstraňte z něj všchny oddíly (nejlíp pomocí "dd if=/dev/zero
of=/dev/hdX bs=512 count=1")
 - po restartu (!) spusťte fdisk v expertním režimu
 - změňte počet hlav na požadovanou hodnotu
 - vytvořte na začátku malou partišnu

Po dalším restartu si disk bude tuto "geometrii" pamatovat (resp. bude
si ji odvozovat z existujících partišen), takže pak klidně můžete tu
cvičnou zrušit a rozdělit si ho podle potřeby.