Shaping a zdielanie pasma medzi viacerymi rozhraniami

Michal Rybarik michal.rybarik na ecce.sk
Pátek Říjen 14 23:00:37 CEST 2005

Zdravim all...

Mam linuxovy router a v nom 4x LAN interface. Na jednom je pripojeny
ISP, na zvysnych su zavesene 3 segmenty lokalnej siete. Potrebujem
shapovat prevadzku tak, aby sa download delil medzi tieto 3 LAN siete
(aby si ho mohli "poziciavat"). Kedze je to hlavny router siete, tak
potrebujem stabilne riesenie.

LARTC sa zmienuje o IMQ. Mam ale dojem ze IMQ je uz hodnu chvilu
unmaintained... Aky je stav, je to pouzivatelne (na aktualnych 2.4 a 2.6
jadrach) ?

Rozmyslal som o vyuziti virtualneho sietoveho rozhrania - dummy
interface je asi o niecom inom, ale TUN/TAP driver by mohol byt
riesenie. Sice by som vedel spravit dve tun0 a tun1 rozhrania (virtualne
sietovky) a akoby ich spojit kablom (skratka tunel s oboma koncami na
tom istom stroji), ale mam tazku hlavu z toho ako to uroutovat. Asi by
bolo divne, to by som musel mat routing, ktory by paket prichadzajuci z
WAN strcil vzdy do tun0, vypadol by z tun1, a stamadial by sa uz
normalne routoval. Slo by to zrejme markovanim a pouzitim viacerych
routovacich tabuliek, ale je to trochu uchylne. Samo o sebe by to este
slo, ale potrebujem to niekde robit aj filtraciu nepovolenych IP adries,
a este odchodzi routing niektorych inac omarkovanych paketov cez iny
tunel. Neviem ci by namaha na rozchodenie stala za to,lebo o pol roka
bude urcite vsetko inak.

No a ak ani jedno zo softwarovych rieseni, tak uz asi len ukut dalsie
zelezo - predradit iny stroj separatne na shaping.

Ktora volba je podla vas najlepsia?

Diky,
Michal