uzivatele a prava

Jan Houstek jan.houstek na mff.cuni.cz
Neděle Září 4 10:23:18 CEST 2005

On Sun, 4 Sep 2005, Petr Vileta wrote:

> No ja jsem z vetsi casti windozak, tak me poucte.

Uprimne receno mne podobne proklamace, objevujici se v kazdem vasem
prispevku, zacinaji docela nudit.

> Pripad z praxe: Odeslu soubor na server pomoci scp. Ten soubor tam jeste
> neexistoval, tak se tam vytvori a dostane nejaky datum a uzivatele
> rekneme "petr". Pak mu jeste pred prenosem nastavim, ze pravo zapisu ma
> i skupina. V praxi to dopadne tak, ze vlastnik bude "petr" a skupina
> take "petr". Jenze ve skupine "petr"  je jeste uzivatel "jirina". Kdyz
> Jirina ze sveho PC pomoci scp (pouzivame WinSCP) bude odesilat stejny
> soubor na stejne misto a zaskrtne ve WinSCP polozku "Zachovat cas", tak
> se ji odeslani nezdari, protoze pry "nema opravneni k zapisu".

A neni to jen nejaky test, ktery WinSCP dela ve vlastni rezii? Jak to
dopadne pri pouziti cp lokalne a pri pouziti scp z baliku openssh?

> Predpokladam, ze se jedna o cas "vytvoreni" souboru. Pisete, ze takovy cas
> unix nezna. Dobra, tak ktery cas mi ukazuje Midnight Commander?

Ukazuje ctime, tj. cas posledni zmeny inode (tj. zmenu jmena, vlastnika,
prav, umisteni v adresari, poctu hardlinku ...). V mc to nekdo blbe
pochopil a asi podle toho pismenka 'c' to vypisuje jako Create. Ze to je
blbost je evidentni uz z toho, ze ctime muze byt vyssi nez mtime.

> Ostatne on tvrdi, ze zna casy "Vytvoren", "Zmenen" a "Cten". Takze
> modify-time je podobny "casu vytvoreni" ve widlich a MC?

Nevim, jestli widle znaji nejake jine casy nez create, ale ten jejich
create zarucene neodpovida ani jednomu ze 3 linuxovych ctime, mtime,
atime.

> A zpatky k tomu prenosu. Pokud tedy Jirina ten soubor prenese bez "zmeny
> casu", pak sice soubor bude mit zmeneny obsah, ale me se ve WinSCP i MC
> bude zobrazovat porad stejny cas, jako kdybych se souborem nic neudelal.
> Proto rikam, ze to je neprijemne, protoze "cas posledni zmeny" je pro me
> pomerne dulezite voditko, kdyz koukam na vypisy (ls, respektive mc).
> Rozhodne me na prvni pohled zaujme jiny datum/cas, nez jina velikost
> souboru.

mtime a atime smi menit kdokoliv, kdo ma pristup pro zapis do daneho
*adresare*. Ruzne kopirovaci utility casto nabizeji zachovani atime a
mtime -- po zkopirovani nastavi atime a mtime podle puvodniho souboru.
Jak to dela winscp pri kopirovani z windows, to opravdu netusim, mozna
pouzije create time a na linuxu ho nastavi jako mtime ...

-- Honza Houstek