uzivatele a prava

Petr Vileta stoupa na practisoft.cz
Neděle Září 4 18:23:41 CEST 2005

Jan Houstek wrote:

> Uprimne receno mne podobne proklamace, objevujici se v kazdem vasem
> prispevku, zacinaji docela nudit.

Ja to pisu jen proto, abych predesel zbytecnym nedorozumenim.

> A neni to jen nejaky test, ktery WinSCP dela ve vlastni rezii? Jak to
> dopadne pri pouziti cp lokalne a pri pouziti scp z baliku openssh?

Tak jsem to prave vyzkousel a vysledky jsou takoveto:

1) je skupina petr, kde jsou clenove petr a jirina

2) vytvoril jsem soubor /vat/tmp/test.txt pod uzivatelem petr o velikosti 2
byte. Soubor ma datum 4.9.2005 18:00 (ls -l).

3) vytvoril jsem soubor /tmp/test.txt pod uzivatelem jirina o velikosti 3
byte. Soubor ma datum 4.9.2005 18:01

4) zkousim pod uzivatelem jirina kopirovat soubor /tmp/test.txt do
/var/tmp/test.txt pomoci mc a nejde to. Mc hlasi, ze
"nelze zmenit prava ciloveho souboru /var/tmp/test.txt - operace neni
povolena (1)"

5) zkousim pod uzivatelem jirina provest cp a to se podarilo. Velikost se
zmenila a zmenil se i datum. Ovsem ls -l ukazuje cas 18:02, kdezto mc
ukazuje cas 18:00

Tak jsem z toho nejaky rozpacity. Me zajima datum "vytvoreni" souboru, jinak
receno ten datum, ktery se nejmene meni. Dale mi vice vyhovuje, kdyz se pri
kopirovani souboru "zkopiruje" i tento datum. Pak (alespon ja) mam vetsi
prehled, ze jsem napriklad novejsi soubor nahradil souborem starsim.

Jak to tedy je s temu unixovymi casy? Predpokladam, ze ctime se meni, kdezto
mtime vice mene zustava. Je to tak? Nebo se radeji zeptam jinak. Vytvorim
zcela novy soubor. Ten dostane mtime=ctime=atime. Pak soubor otevru a zavru
beze zmen. Predpokladam, ze se zmeni atime. A ted soubor otevru, udelam tam
zmenu a ulozim. Zmeni se ctime nebo mtime?

> Nevim, jestli widle znaji nejake jine casy nez create, ale ten jejich
> create zarucene neodpovida ani jednomu ze 3 linuxovych ctime, mtime,
> atime.
No widle znaji "cas vytvoreni", ktery se souboru prideli pri vutvoreni a
potom uz ho nelze zmenit jinak, nez specialni third-party utilitou. Pak
znaji "cas posledni zmeny" a  "cas posledniho otevreni".

--
Petr

Skype: callto://fidokomik

Na mail uvedeny v headeru zpravy nema cenu nic posilat, konci to v PR*
:-) Odpovidejte na petr na practisoft cz