uzivatele a prava

Jan Houstek jan.houstek na mff.cuni.cz
Úterý Září 6 00:37:14 CEST 2005

On Sun, 4 Sep 2005, Petr Vileta wrote:
> Ja to pisu jen proto, abych predesel zbytecnym nedorozumenim.

No, tem mnohem lepe predejdete tim, ze si sve prispevky po sobe poradne
prectete a zamyslite se nad tim, na co se ptate. Mate totiz tendenci se
neustale cyklit, napr. ve zde citovanem prispevku se ptate na veci jiz
davno v threadu zodpovezene.

[...]
> 2) vytvoril jsem soubor /vat/tmp/test.txt pod uzivatelem petr o velikosti 2
> byte. Soubor ma datum 4.9.2005 18:00 (ls -l).
>
> 3) vytvoril jsem soubor /tmp/test.txt pod uzivatelem jirina o velikosti 3
> byte. Soubor ma datum 4.9.2005 18:01
>
> 4) zkousim pod uzivatelem jirina kopirovat soubor /tmp/test.txt do
> /var/tmp/test.txt pomoci mc a nejde to. Mc hlasi, ze
> "nelze zmenit prava ciloveho souboru /var/tmp/test.txt - operace neni
> povolena (1)"

A nebude to nahodou tim, ze jak /tmp, tak /var/tmp maji nastaveny sticky
bit? Viz chmod(1), sekce STICKY DIRECTORIES.

> 5) zkousim pod uzivatelem jirina provest cp a to se podarilo. Velikost se
> zmenila a zmenil se i datum. Ovsem ls -l ukazuje cas 18:02, kdezto mc
> ukazuje cas 18:00

ls -l v obvykle konfiguraci ukazuje mtime, stejne jako mc. Vam asi nektery
z tech prikazu ukazuje neco jineho, pokud se ty casy opravdu lisi.
Vytvorte si nejaky soubor s odlisnym atime, mtime a ctime a podivejte se,
ktery cas jednotlive nastroje zobrazi.

> Tak jsem z toho nejaky rozpacity. Me zajima datum "vytvoreni" souboru,
> jinak receno ten datum, ktery se nejmene meni.

No, to mate na Linuxu smulu. Z tech tri vam asi nejvice bude vyhovovat
mtime.

> Dale mi vice vyhovuje, kdyz se pri kopirovani souboru "zkopiruje" i
> tento datum. Pak (alespon ja) mam vetsi prehled, ze jsem napriklad
> novejsi soubor nahradil souborem starsim.

Vsak jo. Pri takove akci se mtime bud zmeni na aktualni cas, nebo v
pripade, ze kopirovaci nastroj zachovava mtime, ziska novy soubor stejny
mtime jako mel vzor.

-- Honza Houstek