implementace VoIP brany

Michal Rybarik michal.rybarik na ecce.sk
Čtvrtek Září 22 20:08:06 CEST 2005

> Souhlasim, nasel jsem nejake PCI karty se 4mi porty pro analogove
> telefony, nicmene jsou znacne drahe ( kolem 8-10000Kc ). Navic je
> otazkou, jak by to bylo s podporou v linuxovem jadre ( mozna se tvari
> jako ttyS[x] a pouziva standardni seriovy ovladac, nevim ).

Zrejme to boli Digium karty. Pouzivame ich, su nepekne drahe, ale za to
je to velmi dobry kus hardwaru, s tym sa divoky svet VoIP telefonie
dostava do pouzitelneho stavu. Znechuteny nechodivostou vselijakych
lowend telefonov, analogovych bran a cohokolvek sme z Ameriky objednali
tieto karty a az na cenu to bola vyborna kupa. Podpora v Linuxe je
skvela, je to karta vyvijania priamo pre Linux. Dokonca si nie som isty
ci to vobec ma podporu pod Windowsami ;o)

> Hloupy dotaz: jaky je rozdil mezi ustrednou a smerovacem hovoru ?
> Asterisk nebo kdo vlastne bude smerovat prichozi hovor na ktery
> pocitac ? Na ustredne (Asterisku) budu resit napr. "presmerovani
> hovoru v dobe nepritomnosti" a dalsi ?

Asterisk vie spravit pripojenie na SIP, H323, IAX, MGCP, SCCP, a to
spravidla aj ako klient, aj ako server. Vie cez prislusne karty obsluzit
ISDN linky, analogove linky, T1/E1 linky, alebo tiez domaceho vratnika
alebo drotovy rozhlas. Vie vam spravit automaticku
sekretarku/prepojovatelku, ktora volajuceho privita a tonovou volbou ho
necha zvolit si, s kym sa chce spojit. Vie nahravat telefonicke hovory,
hrat hudbu pri prepajani hovoru, pustat do telefonov radio alebo MP3ky,
robit telefonicke konferencne miestnosti. Pomovou bluetooth vie
zistovat, v ktorej miestnosti sa prave nachadzate a moze vam tam
prepajat hovory. Asterisk nam robi tiez call queue - ked nam zavola
zakaznik, hra mu hudba, az kym sa neuvolni niektory z operatorov a
nedvihne to. Asterisk vie skoro vsetko, a co nevie, to si do neho mozete
doskriptovat a doprogramovat. Ja som si urobil zo starych mobilnych
telefonov GSM brany. Alebo si mozete spravit ze vam po prezvoneni na
firemne cislo zavola domov, prepoji vas na volnu linku a nechat vas
telefonovat za firemne peniaze.. ;o) Moznosti su neobmedzene, alebo este
o nieco vacsie.

Smerovac hovoru umozni, aby sa na neho napojili VoIP klienti (bud H323 -
gatekeeper, alebo SIP - proxy/router), aby mohli mat pridelene telefonne
cisla a volat si medzi sebou. Pripojite k nemu jednu jedinu technologiu
- H323 gatekeeper a SIP proxy spolu nespojite, ich uzivatelia si medzi
sebo nezavolaju. Jedine ze by ste medzi nich vlozili Asterisk a spojili
to cez neho. Ci router zvladne presmerovanie to neviem, nemame este
tolko liniek aby sme taky router nasadzovali, ale chystame sa na to.
Rozdiel je hlavne v tom, ze Asterisk ma kvoli svojej velkosti vacsiu
reziu, a na prepajanie velkeho (obrovskeho) mnozstva hovorov nie je
vhodny. Na to treba router, ktory je optimalizovany na rychlost - vie
sice len spojit hovor, ale zato to zvladne tisickrat za sekundu.

> Ok, mel jsem na mysli "SIP peering".

Jojo ja chapem, to je totiez. SIP peering je prepojenie SIP
poskytovatelov... Ich uzivatelia si potom mozu volat vacsinou zadarmo
(pretoze hovor nemusi prechadzat klasickou pevnou sietou). Kym mate par
desiatok uzivatelov (pobockovych liniek), peerovat s vami nikto nebude
(lebo to ma mizivy vyznam, objem hovorov do vasej siete by bol velmi
maly). Aj keby ste si peering dohodli, cez peering sa dovolate iba
clenom peeringu (mohli by ste volat zadarmo inym ludom na VoIP). Ak
chcete volat do pevnych a mobilnych sieti, potrebujete _poskytovatela_.
Ak bude tento poskytovatel pripojeny do peeringu, budete moct volat aj
na peeringove cisla zrejme zadarmo.