instalator v Linuxu

Martin Bajer hi na fict10n.net
Středa Duben 5 17:40:22 CEST 2006

On Wed, 2006-04-05 at 00:52 +0200, Petr Vileta wrote:
> Existuje pro Linux nejaky instalator novych programu pro naproste laiky?

To ma (skoro) kazda distribuce jinak.
Treba "apt-get", k tomu graficka nadstavba "Synaptic" a instalator
jednotlivych balicku "Gdebi" ?

> Abych to upresnil. Vasi babicce date k 70. narozeninam pocitac, v nem bude
> nejaky desktopovy Linux.

"Desktopovy Linux" je chybna, matouci formulace, prominte.
 Navrhuji "Desktopovy pocitac s GNU/Linuxem".

>  Naucite ji surfovat po internetu a ona na mych
> strankach objevi program ke stazeni

 Videl jsem tak docela dost lidi mezi 60-70 roky, kteri se v tomto veku
rozhodli zacit pouzivat pocitac, ale zadny nemel tendenci si neco
stahovat za ucelem instalace. Spise sam rekne, ze mu neco chybi resp. se
zepta jak neco udelat. Mozna ta babicka neni vhodny priklad?

> , ktery bude oznacen, ze je pro Linux.
> Takze nepredpokladam, ze babicka spusti konzoli, pouzije gzip a tar pro
> rozbaleni atd.

viz predchozi otazka. Proc bych si mel stahovat nejaky balik z webu,
kdyz mohu nadefinovat zdroje baliku a mit pristup ke vsem programum,
aktualizacim, ... komfortne a bezpecne z jednoho mista ?

> Existuje neco jako ve svete woken InstallShield, MS Instalator, Setup2go
> atd?

 Takhle je zpusob jak neco nainstalovat ve Windows. V GNU/Linuxu se
typicky pouziva balickovaci system ... IMHO bezny uzivatel by nemel ani
instalovat, ani spoustet program stazeny z webu.

 Zda se mi, ze na GNU/Linux nahlizite ocima uzivatele Window$ :)

> Pisu ted nejake drobe uzitecne programy, pisu to v Perlu a chtel bych, aby
> si to mohl kdokoliv do sveho PC nainstalovat, at uz ma Wokna nebo Linux. Pro
> Wokna to zaridit umim, pro Linux neco hledam.

 O cemu ty programy slouzi, smim-li se zeptat?

--
Martin Bajer, http://fict10n.net/