instalator v Linuxu

Petr Vileta stoupa na practisoft.cz
Středa Duben 5 23:08:01 CEST 2006

Martin Bajer wrote:
> On Wed, 2006-04-05 at 00:52 +0200, Petr Vileta wrote:
> "Desktopovy Linux" je chybna, matouci formulace, prominte.
> Navrhuji "Desktopovy pocitac s GNU/Linuxem".

Navrhuji "Sektopovy pocitac s GNU/Linuxem a grafickym prostredim, ovladany
predevsim mysi" :-)

> Videl jsem tak docela dost lidi mezi 60-70 roky, kteri se v tomto veku
> rozhodli zacit pouzivat pocitac, ale zadny nemel tendenci si neco
> stahovat za ucelem instalace. Spise sam rekne, ze mu neco chybi resp.
> se zepta jak neco udelat. Mozna ta babicka neni vhodny priklad?

Ja videl take dost senioru, kteri si poridili pocitac a internet. Maji tam
samozrejme Windows (98, w2k) a divil byste se, jak casto, dokonce az
nezdrave casto, si stahnou z netu program, nainstaluji a pak, bohuzel,
neodinstaluji, ale smazou z disku.

> viz predchozi otazka. Proc bych si mel stahovat nejaky balik z webu,
> kdyz mohu nadefinovat zdroje baliku a mit pristup ke vsem programum,
> aktualizacim, ... komfortne a bezpecne z jednoho mista ?

Dam priklad ze sveta Windows, kde jsem doma. Existuje asi 10000 programu,
ktere funguji jako pripominadlo. Jmenuji se Kalendar, Narozeniny, Nezapomen
atd. Kazdy z nich je psan v jinem jazyku, jinym autorem a ma jinou filozofii
ovladani, jiny vzhled atd. Kazdemu cloveku vyhovuje neco jineho. Nekdo
pouziva Kalendar, jiny Nezapomen, ja osobne Budik (umi i zazvonit s udalosti
v urcitou dobu). Vsechny tyto programy jsou freeware a vetsinou je napsal
nejaky student bud sam pro sebe, nebo jako ukol ve skole. A pak to zverejnil
a lidi si to stahuji a pouzivaji to. Proc by studentik mel vytvaret
instalacni balik, nekde se registrovat na oficialnim webu (sourceforge?),
udrzovat to atd.? On to napsal a uz se k tomu treba ani nechce vracet. Ale
lidi to mohou pouzivat treba jeste 10 let od vyrobeni a muze to byt velmi
oblibeny SW.

> Takhle je zpusob jak neco nainstalovat ve Windows. V GNU/Linuxu se
> typicky pouziva balickovaci system ... IMHO bezny uzivatel by nemel
> ani instalovat, ani spoustet program stazeny z webu.

Ale to je jedna z veci, ktera dost zasadne brani rozsireni Linuxu. Uzivatel
by jiste nemel delat zasahy do systemu. Instalovat nove jadro, upgradovat
knihovny, Perl, Python, MySQL. Ale jestli se uzivatel rozhodne si
nainstalovat nejaky sporic obrazovky, program na rychle psani "poznamkovych
papirku", program na pripominani svatku, narozenin, nakupu, obchodnich
schuzek atd.? Proc ne?

> Zda se mi, ze na GNU/Linux nahlizite ocima uzivatele Window$ :)

Ne. Ja na pocitac s _nejakym_ operacnim systemem nahlizim jako na vec, ktera
mi ma slouzit. Je to pro me pomucka pro praci nebo zabavu. Stejne jako fax,
televize, telefon, pracka, auto. V jiste omezene mire si chci svuj pocitac
prizpusobit svemu vkusu (setric, tapeta), zdravotnimu stavu (velikost pisma,
bavy), ale i zajmum (chci tam mit karetni hru Marias). A je mi skutecne
jedno, zda tam bezi Windows, Linux nebo MacOS.
Zajimave je, ze u Windows a MacOS si muze uzivatel spoustu veci udelat sam
(nekdy az do zhrouceni systemu), kdezto u Linuxu je to porad problem.

> O cemu ty programy slouzi, smim-li se zeptat?
Napriklad ted dokoncuji program, ktery dela docela normalni ping, ale
vysledky zobrazuje ve sloupcovem grafu a ukazuje i nejkratsi, nejdelsi a
prumernou odezvu ciselne. Neni to nic svetoborneho, ale kdyz muzete svemu
poskytovateli internetu ukazat graf, ktery vypada jako Karpaty, tak mu snaze
vysvetlite, ze tok dat je jaxi velmi promenlivy :-)
Dale pripravuji Regexp kalkulacku. Vlozite tam string, napisete regex vyraz
a uvidite, co z nej vypadlo. Samozrejme, ze to muzete delat i na prikazove
radce, ale muj program jako vstupni string bude brat cokoliv, omezene pouze
kapacitou disku :-) Takze treba 100kB webovou stranku, ze ktere chcete neco
vyparsovat regularnim vyrazem. Ja takovou kalkulacku mam, ale je soucasti
komercniho SW a ne zrovna levneho. Nic freewaroveho jsem zatim nenasel, tak
si to pisu sam pro sebe a par kolegu Perl-istu.

--
Petr

Skype: callto://fidokomik

Na mail uvedeny v headeru zpravy nema cenu nic posilat, konci to v PR*
:-) Odpovidejte na petr na practisoft cz