instalator v Linuxu

Slavek Banko slavek.banko na axis.cz
Čtvrtek Duben 6 00:38:01 CEST 2006

Dne středa 05 duben 2006 23:08 Petr Vileta napsal(a):
> Ja videl take dost senioru, kteri si poridili pocitac a internet. Maji
> tam samozrejme Windows (98, w2k) a divil byste se, jak casto, dokonce
> az nezdrave casto, si stahnou z netu program, nainstaluji a pak,
> bohuzel, neodinstaluji, ale smazou z disku.

Hmm, a toto považujete za "dobrý způsob", který je třeba podporovat?

> Proc by studentik mel vytvaret instalacni balik, nekde se
> registrovat na oficialnim webu (sourceforge?), udrzovat to atd.? On to
> napsal a uz se k tomu treba ani nechce vracet. Ale lidi to mohou
> pouzivat treba jeste 10 let od vyrobeni a muze to byt velmi oblibeny
> SW.

Ano, ano - je třeba více takových programů, které někdo někdy udělal a už
se o ně nehodlá starat. Problémy takových programů nejsou podstatné.
Natož aby se někdo zatěžoval možnými bezpečnostními chybami.
Nejdůležitější je jen podporovat jejich další šíření.

> Zajimave je, ze u Windows a MacOS si muze uzivatel spoustu veci udelat
> sam (nekdy az do zhrouceni systemu), kdezto u Linuxu je to porad
> problem.

Chápu, že Linux má stále co dohánět - působí uživatelům překážky v jejich
snaze o zhroucení systému. To by se rozhodně mělo řešit...

Přestava, že si každý takový náhodný program s sebou tahá všechny knihovny
a programy, které potřebuje ke své činnosti (nesmí přeci být závislý na
tom, co zrovna má uživatel ve svém systému), a buď neřeší své
bezpečnostní aktualizace, natož aktualizace všeho, co s sebou v instalaci
tahá (stačilo přeci to napsat, co se o to ještě dále starat), nebo
aktualizace řeší svým "nejdokonalejším a nejoriginálnějším" způsobem, to
je rozhodně představa něčeho, co mi "zásadně schází".

Možná to nechápu, ale jsem rád, že takové instalační programy schází.
Neříkám, že se každý autor musí starat o balíčky do různých distribucí.
Nechť si nachystá balíček právě pro svou oblíbenou distribuci. Připadá mi
ale přirozené, že když někdo napíše něco tak užitečného a žádaného, že se
obvykle najde uživatel jiné distribuce, který vezme zdrojový kód "toho
zázraku" a připraví opět balíček pro svou distribuci. A další uživatel
pro další distribuci, atd. Autorovi pak stačí, aby s těmito spolupracoval
a podporoval tvorbu balíčků pro další distribuce. A pokud již autor
nebude chtít program dále podporovat, ale "jeho zázrak" bude nadále
používaný, tak se opět pravděpodobně najde někdo, kdo se bude o údržbu
starat. Pokud naopak "jeho zázrak" nebude udržovaný, bude méně používaný
a pak se přirozeně ztratí v propadlišti dějin.

Slávek