Routovani v siti

Simon Brandejs simon na cesa.cz
Sobota Duben 8 16:50:47 CEST 2006

On Sat, 08 Apr 2006 14:00:57 +0200 (CEST)
Oqak <node.ch na centrum.cz> wrote:

> Diky za tip. To je taky reseni, jenze tobych se musel naucit, jak se
> ovladaji VLAN (+ zakazat forward mezi temi porty VLAN - routerem je WL500gx

mam na stole a teprve ceka na nejaky linux majici cmdline takze nevim,
ale odhaduju ze proc ne -)) ?

> s podporou VLAN na 4 porty, tj. standardni LAN rozhrani nejde pridat) a to
> je pro me rychlejsi koupit router, nebot to ji jistejsi a rychlejsi a
> standardnejsi reseni  :-/

sice v te predchazejici odpovedi neni o vlan ani slovo ... naopak jsem to chapal
jako (n -> pro kazdou sit  a +1 -> smerem ven) ale budiz

> Ma-li prelouskane www.candelatech.com/~greear/vlan/howto.html tak si necham
> poradit, no trochu se toho bojim.

nemam prelouskane ... ale uchodil jsem to normalne z readme ...
a neni ceho se bat .... naopak si to hodne pochvaluju -)))

potrebujete kernel s podporou enkapsulace dot1q tj
(tusim od 2.4.14 vyse je soucasti jadra)
radek v .config
 CONFIG_VLAN_8021Q=Y nebo M
modul se prekvapive nazyva 8021q

usermode program na konfiguraci vconfig
v debianu se balicek nazyva vlan

-------konfigurace ethx ve pro vlanu y ---------------------------
ethx up                            (pouze pokud neni konfigurovan)
vconfig add ethx y   ..... kde y je cislo vlany
vznikne interface ethx.y ktere spojeno s vlanou y
a ktere se konfiguruje dale normalne
ifconfig ethx.y up
ifconfig ethx.y 192.168.1.1 netmask 255.255.255.0
.... atd
(...ano vim ifconfig je obsolete -)))))

box do ktereho je tento jednoruky router strceny musi podporovat
vlany a encapsulaci dot1x .... a spoj musi byt v trunku

napr cisco konfigurace portu na trunk (jde to i jinak modu je vic ...
ale tohle je funkcni)

----Konfigurace trunk portu-------------------
conf t
 int fa 0/a
   switchport trunk enc dot1q
   switchport mode trunk
 exit
exit

---Konfigurace access portu----------------
port klienta ...
conf t
  int fa 0/b
    switchport mode host
    switchport access vlan y
   exit
exit
----zalozeni vlany-------------------------------------
ta vlana musi byt znama
vlan database
  add vlan y name ...nejaka description...
  apply
exit

na 3comu pokud umi vlan tak to jde taky ... je prikazy jsou jine
ale zase to jde naklikat z http rozhrani ... -)))

na nejakem podivnem modrem (snad edimax) jsem to delal taky ale uz nevim jak -))
dell switche maji skoro ios ...

---podnety------------------------------------
pokud je tech boxu vic propojit dohromady taky trunkem
pripadne vytvorit VTP domenu a ostatni udelat VTP klienty
at se nemusi konfigurovat vlany na vsech boxech

pripadne v konfiguraci klientskeho portu
misto
  switchport access vlan y
pouzit
  switchport access vlan dynamic
a na tom linuxu si nainstalovat openVMPS
.. a mit konfiguraci prirazeni do vlany ovladanou zdalky
.. navic mate primo kontrolu MAC v siti ...
atd ...

ale do je asi na delsi povidani ... -)

------------toz odpoved na ty vlany ... ne na to routovani --------------
jestli vam to k necemu bude ...
<rypnuti>
mam vetsinou z vasich dotazu dojem ze jsou to tak nejak
vykriky do tmy ... proste chaoticka otazka ... a kdyz
vam nekdo ukaze smer tak nasleduje dalsi chaos -)))
ale to je spis pocit nez fakt
</rypnuti>

toz tak a hezky den -)
simon