Rozdílná rychlost GPRS přes stejnou kartu na dvou počítačích

Matej Cepl mcepl na redhat.com
Pondělí Prosinec 18 17:54:24 CET 2006

Dobrý den,

mám tady dva notebooky, které doma připojuji k Internetu přes T-mobile a
GPRS PCMCIA kartu Option EDGE Combo Globetrotter (PCI ID 14e4:4325 a
14e4:4333). Na jednom (mé ženy) je Debian/testing ne příliš pravidelně
upgradovaný, na mém je Fedora Core 6 upgradovaná denně. Na základě blogu
Roberta Vojty (http://blog.vojta.name/archives/2005/06/15/T13_24_05/) a
článku v ABCLinuxu (do kterého jsem sám trochu přispěl,
http://www.abclinuxu.cz/hardware/pripojeni-na-sit/gprs-gsm/option-edge-combo)
jsem celou sestavu rozchodil, ale po posledním gignatickém upgradu Debianu
(a možná jsem udělal ještě něco ale teď fakt nemohu najít co) je manželčin
počítač mohonásobně pomalejší nežli můj! Zdůrazňuji, *mnohonásobně*, je to
viditelně pomalejší nežli dial-up přes telefon a včera jsem download
několikasetkilového souboru prováděl přes půl hodiny (stylem "rychlost
2kB/s a klesá až do zamrznutí, pak minutu zamrznuto, a zase 2kB/s a
posléze hlásí zamrznuto").

Marně buším hlavou do zdi už několik týdnů, abych vymyslel v čem může být
problém. Karta je stejná (přehazuji ji mezi dvěma počítači),
/etc/wvdial.conf také (zcela minimalistický), nastavení v /etc/ppp/ také,
kernel je u manželky ručně kompilovaný pravda (já mám oficiální Fedoří
kernel z binárních RPM), ale používal jsem tuhle konfiguraci mnoho let s
dial-upem a nic špatného by tam snad být nemělo (navíc, ženě to před tím
upgradem chodilo stejně dobře/špatně jako mě) a není o mnoho starší nežli
ten můj (něco jako 2.6.17*). Při prohlížení /var/log/ jsem nenašel
absolutně žádný program si stěžovat, že by bylo něco špatně. Manželka má
sice dnsmasq přes T-mobile a já caching named bez forwardingu, ale to by
snad na rychlost nemělo mít vliv (když se jednou najde IP adresa, tak by
to snad mělo běhat stejně rychle, ne?), a navíc ten dnsmasq mi spolehlivě
fungoval léta.

Navíc připojování na T-mobile se zdaří většinou až tak na pátý šestý pokus
(u obou dvou počítačů -- error 16 pppd ale v /var/log/messages nic
dalšího, co by nějak osvětlilo, co se děje), ale to by tolik nevadilo, jako
ta šílená rychlost.

Nějaké nápady, prosím (žena je nešťastná a to víte, že je vždycky problém)?

Matěj

--
http://www.ceplovi.cz/matej/blog/, Jabber: ceplma<at>jabber.cz
GPG Finger: 89EF 4BC6 288A BF43 1BAB  25C3 E09F EF25 D964 84AC

I am a Roman Catholic, so that I do not expect `history' to be
anything but a `long defeat' -- though it contains (and in
a legend may contain more clearly and movingly) some samples or
glimpses of final victory.
      -- J.R.R. Tolkien