Server cluster mirror

Vladimír Třebický guru.list na xhost.cz
Čtvrtek Únor 2 13:12:22 CET 2006

hledám řešení pro následující problém. Pro linuxový cluster potřebuji
distribuovaný (decentralizovaný) diskový prostor. Představuji si to takto:

	1) Každý server vyhradí svůj fyzický diskový prostor. (Ten je u všech
serverů stejně velký.)
	2) Tento prostor nasdílejí do clusteru.
	3) Data jsou zrcadlena a jsou fyzicky obsažena na všech serverech.
(Pokud jeden server něco zapíše, na všech ostatních se to dřív nebo
později objeví.)
	4) Pokud jeden (nebo více serverů) vypadne, ostatní běží dál. (Dovedu
si představit, že v takovém případě může vzniknout nekonzistence dat,
ale ta pro mě není tak důležitá.)

	Chci vytvořit redundantní cluster. Míra symetrie v mém případě vypadá
takto:

	1) Všechny servery mají stejný kód a stejná data.
	2) Každý server zpracovává jiný vstup.

(Konkrétně -- Content switch (nebo LVS) rozhazuje HTTP požadavky
rovnoměrně několika serverům -- všechny dělají stejnou práci a sdílejí
datový prostor.)

	Hledal jsem různě na Googlu a Freshmeatu a výsledná klíčová slova pro
mě byla: Unison, OpenAFS, GFS, Coda. Zatím jsem se rozhodl
experimentovat s GFS (což -- jak jsem zjistil -- je součástí Red Hat
clusterového řešení, které je mnohem abstraktnější, než se na první
pohled zdálo), ale narazil jsem na naprostý nedostatek dokumentace a
možná i na neschopnost data mirrorovat.
	U ostatních se zdá, že se jedná o client/server model (zdá se tedy
náchylný na výpadek konkrétního článku).
	Možná hledám špatně, možná existuje něco zřejmějšího, jednoduššího,
nebo naopak nic takového neexistuje. Možná mě k této myšlence přivedla
vadná úvaha a vlastně nic takového ani nepotřebuji, ale právě proto píšu
sem :-)

Díky za pomoc,
V. Třebický.