Server cluster mirror

Miroslav Suchy miroslav na suchy.cz
Pátek Únor 3 12:54:11 CET 2006

Václav Štěpán wrote:
 > Jaj :-) Konecne kolem sebe nekdo nehazi blady a miliony :-)
> Jenze takhle se v idealnim pripade dostanete k reseni ekvivalentnimu
> NAS, ne?

Ano, dostanu NAS. Jenze oproti klasickemu NASu ho muzu poskladat ze
stovky (a vice?) serveru. S tim, ze muzu odebirat a pridavat servery
temer dle libosti. Pritom ty stroje jsou extremne levne protoze staci
pouzit obycejne skladane sunty a pritom dostanete robustnost vetsi nez
kdyz budete kupovat servery s dvojimi zdroji a mohutnymi radici aby vam
to pojalo to diskove pole. Navic skalovatelnost, jak vykonova tak i
cenova, je linearni. Taky v tom mate zahrnuto velmi levnou gigabitovou
sbernici (rozumejte ethernet spojujici pocitace).

> A jeste, pokud to budete nahrazovat necim jako heartbeat, byste
> potreboval nejaky
> bezstavovy protokol pro sdileni nazpet klientum - mate rozmyslenou i tu
> druhou cast?

Nevim zda presne vim o cem mluvite?
Jinak nezkusil jsem ani to prvni, takze sem jsem se jeste nedostal.
Jinak by si to predstavuji takto. Na masteru budu mi sestavene pole
RAID10 (nebo RAID5) ze ctyr pocitacu a jejich disku (klasicky pres md).
Pokud ten master spadne, tak to slave zdetekuje (heartbeat) a prevezme
jeho IP. Primountuje si disky z tech ctyr pocitacu. Na to potrebuje
informace ekvivaletni drive pouzivanemu raidtab, ktere se nemeni.
Zkontroluje integritu, ta by porusena byt nemela, resp. stejne jako kdyz
najednou vypnete pocitac. A pole znovu vyexportuje. Klientum toho NASu
by se to jevilo jako chvilkova (vterinova?) nedostupnost NASu.

Pokud to nekdo vyzkousi tak budu jenom rad.
Jinak existuje patch na nbd, ktery umozni synchronizaci jenom casti toho
disku, takze pokud na chvili vypadne sit, tak se nemusi synchronizovat
cele disky, tak jak je obvykle v normalnim RAIDu.

Jeste si dovolim jednu takovou uvahu.
Za cenu 11 000 Kc muzete koupit levnej sunt s dvema diskama po 300 GB
kazdy. (http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=32261).
Pokud vezmete deset takovych pocitacu, a zapojite je do RAID5, tak
dostanete kapacitu 5,4 TB za cenu 110 000 Kc + cenu za ten master, ktery
by mohl byt preci jen kvalitnejsi.
Nebo 100 pocitacu a kapacitu 59 TB za milion sto tisic. Pritom o
takovych cenach pri takove robustnosti se muze soucasnym resenim jenom zdat.
Je fakt, ze tato modelova situace by byla narocna na prostor, ale kdyz
si koupite neco takoveho:
http://www.abmx.com/1u-9inch-deep-mini-server-p-208.html
a date tam 400 GB tak dostane cenu cca 17256 za jeden.
A do jednoho racku date 82 takovych (z obou stran) a dostanete se na
cenu 1,4 milonu za 32 TB, ktere se vam vleze do jednoho racku.
A to tady ted hadam od klavesnice a nejsou to nijak optimalizovane
sestavy a reseni.

Mirek Suchy