ADSL modem

Dracula 007 dracula007 na atlas.cz
Neděle Únor 19 18:41:00 CET 2006

> Dobry den,
>
> budu se stehovat do vetsiho mesta :) a soucasne s tim i menit
> pripojeni :( Podle vseho to vypada na ADSL. V soucasne dobe jsem
> pripojeny pres wifi, mam router s Debianem, na nem mailserver pro
> me a par svych kamaradu, webserver (webmail...), a je k nemu
> pripojen jeste jeden comp na 192.168.1.x siti. S konkretnim
> pripojenim pres ADSL bohuzel nemam zadne zkusenosti a i lidi v mem
> okoli take (v mestecku kde soucasne bydlim ADSL zatim neni).

Vetsina ADSL modemu ma zastrcku do ktere soupnes vstupni ADSL linku
(tusim RJ-11 nebo tak neco), a jednu nebo nekolik zastrcek RJ-45 tj.
normalni UTP. Navenek se tvari jako dalsi samostatny comp pres ktery
se komunikuje se zbytkem sveta (aka gateway).

Existuji i modemy ktere se pripojuji pres USB, ale to nedoporucuji.
Ten ethernet je tak nejak komfortnejsi.

> Predpokladam, ze nepotrebuji modem s routerem (nerad bych
> forwardoval veskery provoz z modemu na router kde bezi apache,
> qmail, squid). Mozna nemam uplne presnou predstavu o tom, jak je
> pripojeni pres ADSL modem realizovane. Jake mohu mit problemy s
> provozovanim web/mailserveru, kdyz pouziji  a) modem s routerem
> (nepotrebuji)
> b) bez routeru

Router potrebujes jenom pokud do modemu chces pichnout vic pocitacu
najednou (a to asi nechces). Vetsina modemu (i bez routeru) umi port
forwarding, coz by ti melo stacit.

> Jaky ADSL modem byste mi pro nejjednodussi podporu v Debianu 3.1.
> Sarge (jen stable) pro provozovani zminovanych serveru doporucili?
> U compu mam jeste jeden volny USB port.

No, jak jsem rekl - USB nedoporucuji protoze jsem s tim mel spatny
zkusenosti, ale mozna uz to dnes funguje dobre. Kazdopadne pokud si
poridis modem s RJ-45 tak je to uplne jedno - fungovat to bude a zalezi
jenom na tom co vsechno dalsiho ten modem bude umet. Napriklad vetsina
modemu umi firewall, ale velmi primitivni a rozhodne bych podle toho
modem nevybiral protoze ten Debian ti v tomhle ohledu udela lepsi
sluzbu. Vetsina ADSL modemu je vicemene na stejne urovni - nektere umi
neco navic, ale vesmes se to moc nelisi.

t.v.