Zmena velikosti ext3 na lvm (koren) - vyreseno

Miroslav BENES miroslav.benes na zdas.cz
Pondělí Leden 2 10:46:13 CET 2006

Popisovaný problém jsem vyřešil těsbě před dovolenou, takže se s řešením
můžu pochlubit až teď :

>Dobry den,
>sice mi muj UTF8 neznaly klient trochu rozsypal Vas dopis, ale pokud
>chcete zvetsovat pripojeny(mounted) ext2(3) fs, tak postup je podle me
>nasledujici:
>
>1/ zvetseni LV na kterem je umisten filesystem
>napr. lvextend -L+2G /dev/vgname/lvname
>(zvetsi o 2GB LV jmenem lvname z VG vgname)
>
>2/ zvetseni fs
>pokud chcete zvetsovat primountovany fs, tak nejde pouzi resize2fs, ale
>musite pouzit tool ext2online

Jenomže to má dva háčky :

a) jde mi o zmenšování, ne zvětšování. Což by se ale dalo teoreticky
vyřešit přehozením kroků 1) a 2) s příslušnou úpravou příkazů. Jenomže :
b) příkaz ext2online neproběhne a ohlásí chybu (i v případě že je FS
připojen jen RO). Jestli jsem dobře pochopil popis této utility,
potřebuje pro správnou činnost opatchovat jádro - což ale nemám a kvůli
jedné úpravě mi to připdá jako zbytečné.

Zbývá tedy utilita resize2fs, která je pekelně pomalá a nefunguje na
připojených FS (vč. RO).

Pes byl zakopaný v tom, jak se nahodí lvm. Správný postup :

 - nabootuvat z rescue-cd
 - na konci bootování odmítnout připojení svazků z lokálních hdd (pokud
by se připojily i jen RO, nepůjdou odpojit !!)
 - aktivovat lvm příkazem "vgchange -a y" (!)

Od té chvíle budou svazky z lvm dostupné na
/dev/mapper/VolGroup00-LogVol00 .. (pokud nebylo při instalaci zadáno
jinak).

S takto dostupnými svazky se pak dá :
 - zmenšit oddíl pomocí resize2fs
 - zmenšit svazek pomocí lvresize
 - vytvořit na uvolněném místě nové svazky pomocí lvcreate
 - vytvořit oddíly na nových svazcích pomocí mkfs.ext2 (mkfs.ext3)
 - upravit /etc/fstab aby odpovídala skutečnému rozdělení
 - restartovat

Třeba se to bude někomu hodit ..