QoS

Michal Dobes dobes na tesnet.cz
Neděle Leden 22 19:55:18 CET 2006

Petr Vileta napsal(a):

> 2) TEL_PORT je predpokladam port, na kterem moje GW ocekava pakety,
> takze v mem pripade je to 5060. Ovsem je to UDP. Rozlisuje se to nejak v
> nastaveni?

Jen poznamka k portu. Dle toho 5060/udp usuzuji, ze pouzivate neco nad
SIP protokolem. V tom pripade je vyhrazovani pasma pro port 5060
nesmysl, protoze po tomto portu bezi jen signalizace. V podstate jen par
paketu na jeden hovor. Vlastni hovor probiha pres RTP stream, ten
pouziva  taktez UDP provoz, ale pouzity port se v podstate voli dohodou
a dosti nahodne (pouzity port se domluvi v ramci signalizace na
zacatku spojeni na portu 5060).
Mate nekolik moznosti:
a) Pokud vas SIP klient umoznuje nakonfigurovat rozmezi portu pro RTP
stream, tak to omezit na dva/tri porty a vyhrazovat to pasmo pro ne.
Tohle jde snad u vetsiny SIP kramu nastavit.
b) Pokud to klient neumi, tak v podstate do toho vyhrazeneho pasma
zahrnout vsechny UDP porty. :-)
c) Slusne SIP kramy umi pouzit TOS zahlavi u RTP streamu dle vaseho
prani, pak zarazovani do front delat na zaklade tohoto udaje.
d) Dle uvodni zpravy mate VoIP HW GW, jestlize ma tato GW statickou
adresu, tak neni co resit a uprednostnovat na zaklade teto IP.
e) V uvodu je take zminen stary dobry RH7.3, takze jadra 2.4.x.
Pro ne nekde na internetu plave ip_conntrack_sip modul, ktery
toho umi hodne a mel by i jit pouzit pro znackovani paketu pro
trideni do front pro tc.

Jo, jeste detail. Ta vyhrazena sirka pasma dosti zavisi od zvoleneho
kodeku. Pokud by to mel byt kodek G.711 (at uz a-law nebo u-law),
tak v obou pripadech je 64 kb/s efektivni datovy tok pred zapouzdrenim
do RTP a UPD/IP, takze potrebne pasmo je v realu vetsi a zavisi na
nastavene delce zvukoveho zaznamu vkladaneho do jednoho ramce
(obvykle nekde v rozmezi 10-60 milisekund). Takze doporucuji vyhradit
pasmo aspon 80 kb/s.

M.