bezpatentove bezztratove audio?

Jaroslav Lukesh lukesh na seznam.cz
Úterý Červen 27 12:29:47 CEST 2006

> From: Jan Kasprzak [mailto:kas na fi.muni.cz]
> - je wavpack prosty softwarovych patentu? Nikde na jejich webu jsem k tomu
> 	nenasel explicitni vyjadreni.
> - muzete doporucit (kdyz uz mam uvahy o zmene) najaky jiny lepsi
> bezztratovy
> 	bezpatentovy audio format?

A proc vas v Evrope prudi kdyby mel mit SW patent? Ony byly potichu
schvaleny?

Co se tyce bezztratovosti audio - vy jste vybaven jeste ze starych dobrych
poctivych dob dostatecne kvalitnim analogovym zarizenim a poctivym
prevodnikem v CD prehravaci (zadny 1 bit sigma-delta mash, ale poctivy
laserem trimovany 16bit z let 83-85 - to nemam ani ja), ktere je schopno
reprodukovat i nejkratsi prechodove deje a postrada dynamicke nectnosti DA
prevodniku? Anebo mate neco noveho progresivniho, opredeneho krasnou
reklamou a reprobednu s odporne rezonujicimi titanovymi vyskovymi vrchliky?

Vite, jak probiha proces nahravani v soucasne dobe? Jak zmrsene jsou AD
prevodniky (sigma-delta vyssiho radu nez 3 piska a bezne se pouziva 4-7 rad
- odstranuje se to az nasledne v psychoakusticke logice prevodniku - FUJ!),
co udela se signalem libovolne FFT zpracovani (ani prosty filtr 1. radu se
nechova jako realny RC filtr - tedy k sinusovkam samozrejme ano, ze, ale
hudba neni sinusovka). No a nakonec, vite vy, v jake podobe se dostava zvuk
do lisovny? Zapomente na to, ze by tam sel bezztratove zkomprimovany, to
jsou spise vyjimky.

Jestli chcete mit nejvyssi kvalitu zvuku, doporucim vam jedine nakup
kvalitniho, studioveho kotoucoveho magnetofonu a nahravat si veci sam. Jinak
to honeni za "bezztratovou kvalitou" dnes opravdu nema vubec zadny smysl.
Bohuzel.

JL,

PS. taky jsem se kdysi honil za nejlepsim zvukem. Dnesni realita je takova,
ze to vubec uz nema smysl, ztratovy a deformacni vliv digitalniho zpracovani
je znacny. Uvedomte si, ze FFT je omezena na kraticky usek a popisuje tento
usek jako staticky - vubec ji nezajimaji prechodove deje, jako klasicke
poctive analogove soucastky.