Linux skrze libata a SATA-II (3Gb)

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek PaJaSoft na FoNet.Cz
Čtvrtek Březen 2 12:24:16 CET 2006

vlcek <mailto:l.vlcek na noel-plus.cz> wrote:
> Pojem "pomalejsi" by asi chtelo vylozit presneji (rekl bych)... :-)

	Elektronika disku je pomalejší... - pokud nám stále stoupá hustota
informace na palec (BPI), pokud nám stoupá počet stop na palec (TPI), pokud
nám vzrostly otáčky o 50% (5400 -> 7200) a přesto ty disky z povrchů čtou
stále stejnou rychlostí, tak někde musí být problém (a fyzika to nejspíše
nebude)...

	Možná že na tracky se opět začaly uplatnovat finty jako skew
(prokládání čísel sektorů známých z FDD, případně MFM/RLL disků) atd., což
však rychlost ještě více degraduje... - problém s chybovostí (samoopravou)
při čtení si dovolím zanedbat, výrobce u výše zmíněného disku uvádí tusím
0.34%...

> Pomalejsi asi nejsou, ale prenosove parametry se zrejme uz delsi dobu
> nemeni, nojo fyzikalni zakon je fyzikalni zakon..

	Skutečně? Tak mi vysvětlete, jak ti koumácí obešly fyzikální zákony
s disky, které se točí o 50% rychleji než špičkové PATA/SATA disky (mluvím o
15000 vs. 10000 rpm), případně než mezi standardem 7200rpm, když běžně se
SCSI disky otáčí více jak 2x tak rychle a taky odpovídajícím způsobem jsou
schopny zaplnit sběrnici... - k čemu pak je nám externí interfacová rychlost
3Gb, když nám bohatě stačí honit podobnou opičárnu na cca 100MHz pro
dosažení stejné propustnosti?

> Ani NCQ neni vychodisko, pokud vas to zajima vice, podrobnosti
> doporucuji na:
> http://www.svethardware.cz/art_doc-164A80939AC6EA59C12570C8005
> 16840.html

	Tento odkaz již není platný, bohužel...

	Já naopak tvrdím, že NCQ v plné výbavě MÁ smysl a důkazem je mi
naprosto zásadní a propastný rozdíl ve výkonu u multitask multiuser
operačního systému - tato okolnost je známa všem od doby co existují SCSI
standardy a ATA standardy - SCSI má obdobu NCQ desetiletí a více, ATA k tomu
dospěla trnitou cestou - přes pokusy okolo TCQ apod. - takže ano, v
konkrétní aplikaci (= nasazení) se to může jevit jako brzda (klidně 10%
dolů), ale v oblasti, kam je to směrováno je to o poznaní lepší než bez
NCQ... podobně jako HyperThreading a podobné technologie... - nic není
černobílé ani univerzálně the best...