Doporuceni pro fileserver

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Pátek Březen 3 13:14:10 CET 2006

Jiri Kulhan wrote:
: - pocatecni kapacita 2 TB, moznost rustu na cca 15 - 20 TB (na
: stinovanych discich nebo RAID 5)
: - nutnost snadneho a rychleho rozsirovani - pripadne vynucene zmeny ve
: strukture adresaru pri montovani filesystemu nejsou problemem, umisteni
: dat bude ulozeno v databazi a zmeny pujde snadno promitnout. Dostupnost
: je ovsem klicova, vypadky jsou akceptovatelne na dobu v radu minut,
: maximalni strop by byl nekde okolo 30 minut.
: - cena (na SAN a podobna enterprise zarizeni tohoto typu muzu rovnou
: zapomenout)

	My tady mame SGI TP9300 a IBM FAStT 600, coz je oboji ta stejna
krabice od LSILogic, jen ma pokazde jiny predni panel a jine logo v rohu
ovladaciho programu :-).

	Ovlada se to nejakym Javovskym programem, zkouseli jsem v omezene
mire ovladat programem od IBM pole SGI a naopak, zda se ze to fungovalo.

	Ma to dva radice (plne redundantni, akorat to ma exkluzivni cache,
takze nejde rozumne rychle pristupovat na jeden svazek pres oba radice
zaroven), dva redundantni zdroje, pripojuje se k pocitaci nebo SAN pres
2Gb/s fibrechannel. K Linuxu tohle mame pripojene pres radice QLogic ISP
(mam pocit ze rada 2300 obsahuje i dvojportove radice, ktere si umi
redundanci cest resit ve vlastni rezii, my ale pouzivame samostatne
radice a normalni multipath v Linuxu). Kazdy z radicu toho pole ma
navic dva FC porty, takze muzete mit dva pocitace, a kazdy z nich
pripojeny k obema radicum (a pouzivat pocitace jako H-A cluster).

	Zakladni krabice je tusim na 14 FC disku (coz taky v jednom
pripade pouzivame), jde k tomu pripojit dalsi krabice (enclosures)
s disky (14 disku/enclosure) - budto FC nebo i SATA - to druhe pole
mame se dvema externimi SATA enclosures, cili 28 disku (mame 250GB, dnes
uz jsou 500GB). Mam dojem ze to neumi SATA a FC disky zaroven.

	Krome nejakych pocatecnich problemu s rozdilnym firmwarem
hlavnich radicu a SATA enclosures jsme s tim nemeli problemy. U te
SATA konfigurace se vyplatilo koupit za par tisic jeste jeden nahradni
disk, takze vypadky disku resime vlastnimi silami behem minut/hodiny,
a paralelne s tim teprve reklamujeme disk, takze nejsme vazani na smluvni
reakcni dobu dodavatele.

	Umi to asi i nejake vzdalene replikace (tusim firmware za priplatek)
a dalsi SAN vlastnosti, ale my to pouzivame jen jako primo pripojene k jednomu
(resp. dvema) strojum.

	Nevim jestli tohle splnuje Vase pozadavky na cenu, ale dalsi pozadavky
by to splnovat melo. Nevim jestli to jde tady koupit primo od LSI logic, nebo
se musi pres SGI nebo IBM (a kdybych mel doporucovat, lidi od ceskeho SGI
mi prisli o neco vstricnejsi a komunikativnejsi :-).

: Potreboval bych nejaka doporuceni ohledne kombinaci HW a SW, se kterymi
: mate zkusenosti a muzete je pripadne doporucit. Budu vdecen jak za rady
: kterym smerem se vydat (LVM, NAS, NFS...), tak i za varovani pred
: slepymi nebo problematickymi cestami.

	Tohle pole umi i ruzne RAID 5+0 a podobne, ale my to pouzivame
jen ciste jako RAID-5 nebo RAID-1 svazky, se kterymi pak v Linuxu pracujeme
bud primo nebo pomoci LVM.

	Zalezi k cemu to potrebujete, ale do NAS bych asi nesel, a uz vubec
ne do NFS - kdyz uz tak nejake ATA-over-ethernet nebo iSCSI (asi to prvni,
ma to jednodussi protokol; ale zase neznam zadne pole ktere by to umelo).

-Yenya

| http://www.fi.muni.cz/~kas/    Journal: http://www.fi.muni.cz/~kas/blog/ |