Jak vytvořit UDF ma DVD-RAM (kompatibilní s MS Win)

Miroslav BENES miroslav_benes na zdas.cz
Úterý Březen 28 14:46:30 CEST 2006

Přeji krásný den !

Mám tu jedno médium DVD-RAM, na kterém byla spousta malých souborů,
takže místo postupného mazaání jsem ho rovnou přeformátoval. A protože
jsem neměl nic po ruce na vytváření UDF, je na něm ext2.

Až později jsem si uvědomil, že s tím možná budou problémy. Na přenášení
mezi linuxy je to v pohodě, ale u známého bych s ext2 asi nepochodil
(zatím zatvrzele zůstává u MS Win). Pokud mě paměť neklame, chodilo mi
DVD-RAM médium hned po vybalení (anžto bylo předformátováno na UDF),
zatímco známý na ně dost dlouho klasicky pálil, protože mu to prý jinak
nefungovalo. Po instalaci správných ovladačů a naformátování v MS Win už
funguje jak jemu tak i u mě (linux).

Otázka : Jakým způsobem se dá naformátovat médium (DVD-RAM) souborovým
systémem UDF tak, aby bylo bez problémů použitelné i v MS Win ?

Přítel Google napověděl, že je na to příkaz "mkudffs", přítel
rpmfind.net zase našel balíček pro použitou distribuci (FC3 -
udftools-1.0.0b3-1.i386.rpm). Akorát netuším jaké použít parametry :

--media-type=dvdram  - to jediné je jasné

--udfrev= <udf-revision> - tady jde nastavit verze 1.02, 1.5, 2.0 a
2.01. V žádném z příkladů, které mi Google našel nebylo použito, takže
se brala implicitné hodnota - zde 2.01. Jenom nevím, jestli v dobách kdy
vznikaly ty články (obvykle 1 - 1,5 roku zpět) byla i tato hodnota
implicitní a jestli je podporovaná pod Wokny.

Z dalších položek se ještě v příkladech objevuje velikost bloku :

-b 2048

Tahle hodnota je ale implicitní (a navíc se tento konkrétní případ zabýval DVD-RW), takže předpokládám nebude nutné nastavovat.

Když další položky zanedbáme, zůstává tu ještě nastavení způsobu jak
ukládat diakritiku :

--u8   Use 8-bit unicode for file names
--u16  Use 16-bit unicode for file names
--utf8 Use UTF-8 for file names

V příkladech se jednou objevilo "--utf8", jinak se ale spoléhá na
implicitní nastavení ?!? Nebo se předpokládá, že se diakritika v názvech
souborů neobjeví ?

Možná se ptám na zdánlivé ptákoviny, ale je to dost důležité.
Dobrá, přiznávám se : médium které jsem (omylem) přeformátoval na ext2
nebylo moje, ale známého. A rád bych ho uvedl do původního (tj. MS Win -
použitelného) stavu. Nechci to nechávat na formátování u něj, protože je
to tak trochu pedant a vypadalo by to, že po použití v linuxu to zase
nefunguje. A bohužel to nemám kde naformátovat pod Wokny, protože na mě
dostupných strojích nejsou Wokna (linuxy doma a v práci), resp. tam, kde
Wokna jsou, zase není mechanika podporující DVD-RAM.

A bohužel příspěvky na NETu se zabývají opatchováním/nastavením kernelu
(odhadem 80%) resp. naformátováním média pod linuxem (cca 15%) ale bez
hlídání komaptibility.
Zbývajících 5% jsou příspěvky typu "vybodni se na udf a použij ext2",
což má taky něco do sebe (ale v této konkrétni situaci to nepomůže).

Předem děkuji za nápady.