Hledame programatory nadsence

Dan Ohnesorg Dan na feld.cvut.cz
Čtvrtek Říjen 26 16:17:41 CEST 2006

Dne Mon, Oct 23, 2006 at 12:27:19PM +0200, LLK napsal:

> A muzete mi vysvetlit, jak to fiunguje kdyz porad nejaky poslanci se hlasi,
> ze hlasovaci zarizeni hlasovalo jinak, nez oni mackali?

To se dela protoze nekdy muze poslanec zmacknout omylem vedlejsi tlacitko,
coz je sice trapne, kdyz jsou jen tri, ale na druhou stranu i na klavesnici
udela clovek snadno preklep a asi nemuzeme akceptovat, aby osud lidi byl
rozhodnut preklepem bez moznosti opravy. Druhy pripad je, ze nekdy nejsou
vsichni poslanci v sale a tak nehlasuji, opakovane hlasovani potom zajisti,
ze mohou hlasovat i opozdilci co radny termin nestihli. Strana vybere obet,
ktera zrova bude za blba, co neumi hlasovat. Programatori toho systemu tezce
nesou, ze jsou obvinovani z neschopnosti naspsat program pro hlasovani
poradne, ale to uz je osud. Oni samozrejme vi, ze poslanec si chybu
"vymyslel" ale neceka se ze by to dokazovali systemovym logem. Ten system
samozrejme prosel obroskym mnozstvim  testu a auditu, takze se da rict, ze
sance na zapocteni jineho tlacitka nez bylo skutecne zmacknuto je miziva.

> Takze on zmackne ANO a ono to z karty nacte jeho klic a "zamailuje" to
> predsedovi snemovny, tak nejak?

Plus minus. Je to PKI, ale s par omezenimi, podle me to zasadni omezeni je,
ze poslanec si negeneruje privatni klic sam, ale dostane jej spolu s
nastavenou kartou od IT parlamentu. Hlasovaci kartu potom vrazi do ctecky,
ta se certifikatem zaloguje do hlasovaciho systemu a posila mackani tlacitek
a zpet dostava pokyny pro rozsveceni svetylek, ktera indikuji jak se
hlasovalo a podle nich poslanec pozna, ze byl hlas zapocten spravne.

zdravim
dan