Dotaz na server

Ing. Pavel PaJaSoft Janoušek PaJaSoft na FoNet.Cz
Středa Duben 18 11:59:48 CEST 2007

linux-bounces na linux.cz <mailto:linux-bounces na linux.cz> wrote:

> Predrecnik Breta napsal: "SW RAID - IMHO bude vzdy pomalejsi nez HW.
> Zalezi k cemu je to urcene."

	A v čem si tyto tvrzení protiřečí? Pomalejší může znamenat vyšší
výkon?

> Pisu, ze mi SW RAID pripada spise jako nouzove reseni. Nepisu, ze je
> Linux hracka pro deti.

	Až budete obnovovat data z rozpadlých RAID polí (a klidně X-krát
redundantních...), možná pochopíte, jak jsou ty hračky občas k užitku...:-)

> BTW nekteri lide maji doma na hrani i vetsi zelezo, treba
> stary VAX s VMS.

	V kontextu doby, možná super stroj, dnes trabant na smetišti, je mi
líto, toto jako argument neberu.

> Zamenujete pricinu a nasledek. Lepsi technicke vlastnosti SCSI
> zpusobji, ze lide jsou ochotni zaplatit vyssi cenu. Tvar nabidkove i
> poptavkove krivky v grafu P-Q je jiny a krivky se protnou v jinem
> miste (nizsi mnozstvi, vyssi cena). Pokud jste mel na vysoke skole
> ekonomicke predmety, probiralo se to v prvnim semestru.

	Ne nezaměnuji, SCSI se tu dnes drží už jen zuby nehty historicky,
nejen díky iSCSI, SAS, FibreChannel apod. je to způsob zejména _drahý_ a
dnes již i zastaralý - jeho nástupci ho pokořují zejména technicky. Jediné,
co můžete namítat je, že je to řešení technologicky odzkoušené (dlouhodobě),
stabilní a vhodné do MC aplikací - v tom s Vámi kupodivu budu souhlasit, ale
i v této oblasti jsou dnes i jiné alternativy, které jsou nejen ekonomicky,
ale i technicky adekvátní - přirovnal bych to k zavrženíhodnému (pro někoho)
Ethernetu vs. ATM (pokud se někde drží - jako že ano - je to jen důsledek
amortizace investic, nikoli racionální technicko-technologické hledisko).

> To je zajimava novinka a prosim o upresneni -- bez ironie.

	Jednu už jsem zmiňoval - I/O propustnost a protichůdné požadavky OS
vs. HW degradující výkon naprosto zásadním způsobem.

	HW hračku

  Bus  4, device   3, function  0:
    RAID bus controller: LSI Logic / Symbios Logic PowerEdge Expandable RAID
Controller 4 (rev 1).
      IRQ 25.
      Master Capable.  Latency=64.
      Prefetchable 32 bit memory at 0xddff0000 [0xddffffff].

	nepovažuji zrovna za low-end a outsidera dnešních HW řešení
(obchodní značka, prodává oficiálně Intel), včetně ceny a technických
možností... Zkuste za běhu do tohoto udělat obnovu pole po výpadku disku...
(pole tak okolo 1TB) - RAID5... a můžete se na hlavu stavět, dát tomu
nejnižší možnou prioritu v BIOSu apod... kromě toho, že tu obnovu bude dělat
více jak 24 hodin (to je pochopitelné a budiž), po celou dobu bude
propustnost okolo 3-5MB/s v sekvenčním čtení (random radši ani neuvádím) a i
při naprosto nezatíženém stavu to pole dává okolo 25MB/s v sekvenčním
čtení... - tedy sorry, ale takovéto hodnoty mne v dnešní době opravdu
neomračují a i uplně std. PCčko sexkretářce na stole dá v SW RAIDu podstatně
lepší hodnoty jak v sekvenčním, tak náhodném přístupu a to bez jakéhokoli
specializovaného HW, stačí ATA133 či SATA1.

	Ve své době špička provenience Mylex svým výkonem taktéž neohromila
oproti v té době obyčejnému PC... (nediskutuji teď jiné aspekty, jen hrybý
výkon)

	Ano SCSI mělo v historii podstatnou výhodu a nárůst výkonu díky Out
of order operations, přeskládávání na HW úrovni, počtu atachable zařízení,
hot-swap apod. všechny tyto vychytávky jsou dneska normální a na PATA
(otázku implementace ze strany výrobců disků nekomentuji), SCSI mělo
znatelně lepší výkon při konkurentním přístupu desítek požadavků... to je
však historie.

> Vazne?
>
> http://sr5tech.com/write_back_cache_experiments.htm

	První na co bych se otázal je otázka, jakým způsobem je tato cache
implementována a jakým způsobem je zaručen zápis na disk v případě, že dojde
k neočekávané události v okamžiku, kdy HW vyšším vrstvám lže a tvrdí, že je
hotovo...

> Domnival jsem se, ze debata v tomto threadu bude vecna a nebudeme
> parodovat debatu Ignacia J. Reillyho se zasahujicim policistou v

	Věřím, že jsem Vám poskytl některá témata k zamyšlení, bohužel můj
skromný čas nedovoluje je více rozvádět. Navíc to nepovažuji zde ani za
nezbytné.