Dve brany do internetu

Petr Simek psimek na jcu.cz
Sobota Srpen 18 21:16:49 CEST 2007

On Sat, 18 Aug 2007, Dalibor Straka wrote:

> Ahoj,
>
> mam linuxovy server, ktery poskytuje DHCP. Dale mam dve brany do
> internetu. Potrebuji nejaky mechanizmus, ktery zajisti prideleni
> preferovane brany .254 nebo zalozni .15 v pripade vypadku .254.
>
> Napada mne mnoho reseni a hledam nejelegantnejsi. Zatim se klonim
> k variante maleho demonka, ktery bude testovat dostupnost nekolika
> stroju za .254 a bude primo menit konfigurak dhcp.conf. Nevyhody

Ja bych to resil taky tak :-)

> - bude bezet pod rootem

Pokud nebude mit otevreny socket a poslouchat na siti tak bych to nevidel
jako velky problem. Navic to muzete napsat tak ze proces nebude bezet pod
rootem jen bude volat sudo ktere zajisti nakopirovani spravne varianty
dhcpd.conf a restart dhcpd..

> - budouci admin me nebude mit rad

Kdyz to vymysli lip muze to zmenit. Mimochodem jeste jedno reseni mne
napada - pokud by se na tom dhcpd serveru spustil routing a def. gw.
se posilala IP toho dhcp serveru tak on by to pak mel preposlat na
skutecnou aktualni def. gw. No a tu by jste pak menil pres route
podle akt. stavu. Asi by se tim take vyresil urcity timeout kdy stanice
ma def. gw. z dhcp, ta nefunguje a chvili trva nez v dalsim dotazu
dostane jinou funkcni.

> Momentalne je zaloha resena prostym uvedenim obou bran v dhcp.conf
> jako "routers 1.2.3.254 1.2.3.15". Do nedavna skutecne fungovala
> prvni jako preferovana. Ted muj notebook s linuxem preferuje .15.
> Ve firme jsou i jine operacni systemy, takze by vse melo jit pres
> dhcp.

Jo jsou veci mezi nebem a zemi. Windows na nejakem segmentu dostavaji
pres dhcp dva nameservery. Kdyz prvni vypadne prestane jim fungovat
resolving. Kdyz se jim to nastavi natvrdo nefunguje to stejne. Buhvi
proc ten druhy ignoruji v pripade nefunkce toho prvniho..