Alternativni UNIX systemy - BSD

Marek Blasko bl na mavipet.sk
Pondělí Leden 8 21:46:01 CET 2007

Dan Barčot wrote:

> Dobry den,
>
> ac dlouholety a spokojeny uzivatel linuxu (Debian), nedavno jsem
> zabrousil na stranky BSD systemu (FreeBSD a OpenBSD). OpenBSD se mi
> zalibil svou efektivitou, cistotou az strohosti, za FreeBSD mluvi
> nasazeni na velkych serverech (Hotmail - pokud stale jeste - a tak).
> PF firevall mne zase oslovil krasne citelnou syntaxi. No proste vubec
> se mi zalibily. Jako doposud ortodoxni linuxar bych rad vyzvedel od
> lidi co presli od linuxu a nebo (coz je asi castejsi) pouzivaji pro
> ruzna nasazeni vsechny vyse zminene systemy
no jedna z "velkych" vyhod *BSD ze sa nehraju na unix pre windowsakou
(co niektore linux distribucie ano) takze je ich sprava velmy podobna
"velkym" unixom.

inak je to unix ako kazdy ini len su oblasti v ktorich su vhodnejsie ako
ine. OpenBSD ma vcelku slusnu podprou HW cryptokariet a akceleratorou ku
ktorim na linux niesu (napriklad broadcom akceleratorory su aktualne
pouzitelne pod OpenBSD nativne a na linux som nasiel nen stare a zmienku
ze pre nejaky problem sa vyhodili z jadra a koniec)  alebo su len za
peniaze obvladace.
> - jestli prechod znaci neco zcela zasadniho ve stylu spravy, fungovani
ani nie len je to takmer striktne BSD ovladanie zatialco linux je taky
mix System-V a BSD (ale tymto "neduhom" trpia viacmenej vsetky unixy)
> - ma-li podle vaseho nazoru pro mala nasazeni vubec smysl o BSD
> uvazovat kdyz uz linux docela dobre znam?
ked budes dobre poznat dane BSD systemy objavys vela miest kde budu
vyhodnejsie BSD ako Linux ale ano ich ,musis dost poznat. ono vela ludi
ma tendenciu OpenBSD davat na FW a proxy ale to je viacmenej z dovodu
povesti tohto systemu ale i z slusnej podpory cryptoakceleratorou ktore
ale malokdo ma. Uz si nepametam kde ale cital som ze niektore veci ma
BSD vyriesene efektivnejsie ako linux (ak si dobre pametam TCP stack)
ono na www.root.cz bol serial kde sa porovnavalo spravanie niektorich
casti jadra na linuxe a BSD skus sa nato pozriet a urcite najdes dovody
preco na nieco nasadit racej BSD.
> - resp. z hlediska vasich zkusenosti, co by byly duvody prechodu,
> resp. pouziti BSD pro vybrane apliakce?
tak to ti nepomozem ale co viem tak z javou je to tazke ;-) inak natom
skompilujes vsetko co na linux. takze viacmenej sa budu dovody v oblasti
spravania sa jadra a osobnych preferencii (je lepsie mat na danu oblast
menej vhodny OS z dobrym adminom ako specializovany z adminom ktory ho
videl z rychliku)
> Predem vrele diky za odpovedi
Nie je zac. len dufam ze nezacnu prispievat ludia ktory sa budu chciet
ukazat na mojej gramatike.
> Dan
Marek Blasko