3ware 7xxx, pouzit hw alebo sw raid?

Jan Kasprzak kas na fi.muni.cz
Pondělí Březen 12 16:43:28 CET 2007

msk.conf wrote:
: Mam server a v nom raid ide radic 3ware 7xxx na 2xIDE disky. Momentalne ho
: pouzivam len ako IDE radic + sw raid1 pre uzivatelske data. /boot a / mam na
: 1xIDE priamo na doske. Kedze ma ale caka prekopanie serveru, napadlo ma, ci
: nevyuzit hw raid.

	Nedoporucuji.

: Co sa tyka 3ware 7xxx, preliezol som konferu a narazil som na par problemov z
: obcasnym vyhadzovanim diskov z pola a tak podobne, ale prispevky to su par
: rokov stare. Preto sa chcem spytat tych, co tento radic pouzivaju, aby sa
: podelili o skusenosti.

	Ve ftp.linux.cz tento radic nekolik let bezel, docela bez problemu.
Puvodne jsem pouzil SW RAID z duvodu, ze jsem chtel rozdelit disky jinak nez
to umoznoval radic (rozdelit vsechny disky na mensi casti a ty pak skladat
dor RAIDu ruzne urovne; novejsi 3ware uz umi i toto).

	Nicmene tehdejsi mereni mi ukazaly, ze RAID-5
byl na tom stroji o nejakych 30% rychlejsi v softwaru nez v hardwaru.
Ono je to logicke - 3ware 7xxx mel nejakych 32 MB pameti, zatimco kernel
mel nekolik gigabajtu, ktere mohl vyuzit k preskladavani (a tim optimalizaci)
diskovych operaci. Cili: pokud mate pamet zaplacanou necim dulezitym
(treba shared memory segment Oraclu :-), pak mozna je lepsi HW RAID
(overte kolik typicky pameti mate pro diskovoou cache a jestli je to vic nez
kolik ma radic interne). Jinak (jako v mem pripade) z vykonoveho hlediska
jednoznacne SW RAID.  Takove ty kecy o tom ze data musi jit pres sbernici
vickrat jsou nesmysl - jeden disk pri nahodnych pristupech dela nejakych
120-150 operaci/s, cili podle velikosti operace tak maximalne 7MB/s na disk
(zkusenosti z ftp.linux.cz, kde jsou data ulozena typicky ve velkych souborech,
ale kvuli vetsimu mnozstvi klientu se stejne nedela nejaky ciste sekvencni
pristup). Cili na 8 disku mate 56 MB/s, pricemz PCI 32/33 ma 132MB/s,
sirsi sbernice adekvatne vic (3ware 7xxx ma tusim PCI 64/33 nebo 64/66).

: Pokial by som aj vyuzil hw raid, ma priamo podporu v jadre ( debian etch
: 2.6.nieco ) na management/notifikaciu mdadm pri rozpadnuti pola, alebo treba
: instalovat binarny sw priamo od 3ware?

	Ja jsem pouzival jen binarni program tw_cli, kterym je mozne detekovat
vypadky, rekonfigurovat pole a tak podobne. Jeste maji neco weboveho. Ze strany
jadra ale neni nic zvlastniho (= binarniho :-) treba delat, vse bezi
nad jejich beznym driverem v kernelu.

: A este jedna otazka: v pripade, ze budem mat system zlozeny z dvoch raidov 1,
: jeden HW a jeden SW, ktory je lepsie pouzit ako bootovaci+system a ktory na
: user data?

	Pokud jde o SW RAID-1, neni s bootovanim problem (nezapomente ale
pres GRUB nainicializovat _oba_ disky ze kterych se RAID sklada).
U RAID-0 nebo 5 by problem byl.

	Cili: HW RAID (zvlast u 3ware) pod Linuxem funguje bez problemu,
ale stejne bych pro vetsinu pouziti doporucil SW RAID.

-Y.

| http://www.fi.muni.cz/~kas/    Journal: http://www.fi.muni.cz/~kas/blog/ |