jak dostat z disku konsistentni LVM snapshot

Sobota Květen 26 02:26:19 CEST 2007

On Tue, 22 May 2007, Martin Kraus wrote:

>   mozna je to fakt hloupa otazka, ale jak nejlepe udelam snapshot z LVM
> disku tak aby byl konzistentni? jak zaridit, aby ve chvili udelani
> snapshotu byla data na disku konzistentni, pokud me tam bezi nekolik
> serveru a je tam napriklad prihlaseny uzivatel, ktery neco tvori.

Na tento problém se můžete podívat ze dvou stran.

Buď budete přemýšlet nad tím, jak pracující uživatelé, démoni a jiná
zvířata vůbec dají najevo, že se jejich činnost nachází v bodě, kdy jsou
data konzistentní. U toho zjistíte, že to nevyřešíte bez jejich spolupráce
a všeobecné koordinace (transakce mohou zahrnovat víc subjektů, dokonce i
distribuovaně -- a to je teprve maso!).

Jakési řešení by byl souborový systém podporující transakce. Do fs se
dneska zkoušejí strkat všelijaké ptákoviny a tohle by aspoň bylo k něčemu
dobré, ale bohužel se zdá, že jsem s tímto názorem osamocený. A stejně
byste musel nějak zajistit, aby s tím transakčním mechanismem komunikovaly
používané programy.

Nebo se na to podíváte z druhé strany: co když vypnou proud, někdo omylem
kopne do tlačítka reset (to jsem opravdu zažil), jádro bude mít slabou
chvilku a kiksne atd.? Pak se také octnete v situaci, kdy na disku zůstane
stav z nějakého okamžiku bez ohledu na to, jestli byl z pohledu vyšších
vrstev konzistentní (a to ještě v lepším případě). A musíte se z toho umět
nějak zotavit. A pokud to umíte, tak dokážete také obnovit konzistentní
stav po obnově zálohy, která byla vytvořena jako snímek dat v určitém
okamžiku.